Chopin - mannen, konstnärskapet och sjukdomen

I torsdags kväll sammanstrålade jag och Tessy med två kompisar för att lyssna på både Chopins musik som berättelsen om hans liv. Det var Läkarsällskapet i Lund som hade anordnat att läkaren och pianisten Hans Persson kom till Universitetsaulan i Lund för att i två timmar redogöra om hela Chopins liv, hans resor, musikskrivande, förhållanden och sjukdomar. Allt lagom avvägt med musik från Chopin framfört på flygeln av Hans Persson själv.

När vi anlände blev vi väl mottagna och evengemangsansvarige strålade över att "några" studenter hade hittat dit i alla fall. Deras intentioner hade varit att försöka värva fler läkarstudenter till dessa händelser men då, förutom oss, det mest bestod av grånade professorer där inne hade de "katastrofalt misslyckats" som han sa.

Hela tillställningen var riktigt trevlig tyckte jag. Hans Persson berättade ingående om Chopins liv och lyckades verkligen fånga Chopins kämpande mot sin sjukdom och på vilket sätt hans olika livsöden påverkade hans musikskapande. Det var rörande att höra det mörka Sonata Op. 35 No. 2 (mer känd som begravningsmarchen) som Chopin ska ha skrivit efter att det tagit slut med hans dåvarande förälskelse.


Bild: Målning av Chopin gjord av en av hans goda vänner och den tavla som Chopin själv tyckte mest om.

Eftersom i princip alla i pubilken var läkare av något slag handlade en del av kvällen även om Chopins sjukdom som tog hans liv redan vid 39 års ålder. Den tidigare kända teorin om lungtuberkulos invände Hans Persson mot och, med stöd från olika artiklar, hade han kommit fram till att Chopins symptom mest stämde överens med sjukdomen cystisk fibros.

En lyckad kväll verkligen, och tack säger jag till Kenny som kom på den strålande idé!

Spelvärlden revolutioneras med OnLive

Nyligen presenterades nästa generations spelsystem, "OnLive". OnLive är ett helt unikt system där man istället för att köpa en konsoll (eller flera?) eller en dator så prenumerar man på en tjänst som låter en använda superdatorer från andra sidan jordklotet som via internet strömmar allt ens spelande i realtid. Med andra ord är allt du själv har en liten låda som tar emot bild och ljud och skickar information om vad du gör med din handkontroll. Själva spelen och allt annat körs av datorer någon helt annanstans som strömmar bild och ljud till dig via internet. På så vis kommer man aldrig behöva uppgradera sin dator eller köpa nya konsoller. Man behöver inte heller bekymra sig om att installera spel eller uppgradera dem och liknande. Allt tas om hand av företaget.

Beroende på vilken internethastighet du har får man olika kvalitéer av film och spel. Dock säger företaget att det räcker med 1,5 MBit för 720p och 5 MBit för 1080p. Spelen köper man på deras server för ett hittills okänt pris. När man klickat på köp tar det så lång tid att starta spelet som det tar en att trycka på "play"-knappen. Allt man gör händer direkt och man behöver aldrig ladda ner något då allt körs på deras serverdatorer långt borta. Man ska även kunna "hyra" spel och filmer. Som sagt så betalar man för en prenumeration dock, men detta tycker jag verkar som en rimlig sak att göra med tanke på alla pengar man sparar på att uppgradera sin dator/spelkonsoll med jämna mellanrum.


Bild: Principen för hur Onlive är uppbyggt och ska fungera.

Förutom spel och film promotar företaget starkt utvecklingen av community-verktyg som personliga visningsbilder, avatarer och liknande. Dessutom kan du alltid se vad dina vänner håller på med just nu med ett, vad det verkar som i alla fall, snyggt och överskådligt system. Om det händer något coolt när man spelar kan man aktivera en "spela in"-funktion som sparar det du gjorde de senaste 15 sekunderna till en videofil som du sedan kan lägga upp och visa kompisar och resterande spelare världen över.

Allt det här låter nästan för bra för att vara sant. Och hur bra det egentligen blir får vi se under vintern 2009. Men en sak är säker - om det här fungerar kommer det att skriva om hela spelhistorien.


Bild: Så här ser själva skönheten ut. Den lilla dosan är stor som en kortask och är allt som behövs tillsammans med prenumerationen för att få tillgång till OnLive-världen. Kontrollen som följer med ser snygg ut men är inget måste då boxen stöder i princip vilken USB-kontroll som helst (troligtvis även mus och tangentbord).

Mer fakta finns på t.ex: http://www.gamespot.com/features/6206623/index.html

Min vida pupill

I senaste inlägget pratade jag lite om vad vi underhåller oss med på öron-näsa-hals-delen av kursen. Men samtidigt går vi även en ögon-kurs där vi i samma anda tränar på att undersöka varandra. En viktig del av ögonundersökningen är att, med ett litet handmikroskop ("oftalmoskop"), titta in i ögat och undersöka näthinnan. För att göra detta lättare när vi övar så droppas vi stackare med atropin i ena ögat. (Egentligen inte "atropin" i sig, men en svagare form av det.) Atropin åstadkommer en vidgning ("dilatering") av pupillen vilket gör att man kommer åt en större del av näthinnan och på så sätt ser lättare in i ögat.

Dock så är det ju faktiskt så att vi har våra pupiller av en anledning. Eftersom man inte kan fokusera särskilt bra utan sin pupill (det var ett helsike att försöka läsa i sitt anteckningsblock) samt att man blir väldigt ljuskänslig när ens pupill inte drar ihop sig till följd av ljusinflöde så droppas bara ett av våra ögon. Detta får den roliga effekten att vi alla går omkring med en normal och en jättestor pupill. Vi ser minst sagt knäppa ut.

Bild: Som märkbart är min högra pupill mycket större än den vänstra. Tyvärr har redan en del av atropinet slutat verka här och pupill var till en början så stor så den fyllde ut i princip hela min iris. Nästa gång ska jag försöka ta en bild lite snabbare.

Att peta varandra i öron, näsa och hals

Denna veckan började det "ökända" öron-näsa-hals-ögon-blocket (ökänd för att jag tror och har hört att det inte blir så roligt). Föreläsningarna är hittills ganska bra men alldeles för faktatunga. Däremot är de praktiska övningarna desto bättre!

Idag har jag spenderat förmiddagen med att köra runt mitt finger i mina klasskompisars munnar. När jag inte gjorde det tittade jag dem upp i näsan, räknade deras tänder, tittade ner i svalget på dem samt inspekterade noga deras örongångar. Självklart fick jag själv också munnen genomrotat av fingrar och metallinstrument uppkörda i näsan. Som bonus fick jag ena örat rensat på öronvax också. Aah, detta prestigefyllda jobb som läkare... ;)

Skämt åsido var det väldigt roligt och lagom praktiskt så man känner att man faktiskt lär sig något man absolut vill och måste kunna. Jobba på en vårdcentral gör man knappast om man inte kan inspektera öron, hals eller näsa då en stor andel av patienter där har problem i just dessa områden. Så jag kommer lägga krut dessa två veckor på att bemästra detta så mycket jag kan. Någon som är sugen på att ställa upp på att få sin mun genomrotad?

StarCraft the Boardgame - Brädspelsrecension

-StarCraft the Boardgame-


Bild: Framsidan av den massiva kartongen till spelet.

Vad är detta för brädspel?
StarCraft the Boardgame är ett strategispel för 2-6 spelare där spelaren tar kontrollen över en av de tre olika raserna Terran (människor), Protoss (en högteknologisk utomjordisk ras) eller Zerg (slemmiga aggressiva rymdvarelser) och genom strategi och krig försöker ta makten över galaxen. Brädspelet är grundat på datorspelet med samma namn, men även om mycket i spelet är likadant som datorspelet skiljer sig brädspelet i det hela stora. Spelet är inriktad på små, snabba strider där noggrann planering och strategiskt djup spelar stor roll. Till skillnad mot datorspelet handlar det nu inte om "en" strid utan istället flera planeter som man strider om genom flertalet konflikter. Resurshantering, forskning och kontroll över de olika planeternas strategiska element är vägen till vinst.

Alltid bra att veta direkt, hur vinner man?
För att man ska vinna ska man antingen uppnå 15 poäng eller fullborda sitt eget lags unika mål. Det finns totalt sex olika lag, två för varje ras, och en av sakerna som gör just StarCraft unikt är att varje lag har sitt alldeles egna sätt att vinna på. Dessa unika mål varierar starkt och exempel är att ha baser på tre olika planeter eller att kontrollera sex områden med resurser på.

Vad ingår i spelet?
Mycket! Väldigt mycket! Boxen till spelet är av modellen riktigt stor och innehåller bland annat över 300 kort, 12 stora planeter, mängder av kartongbitar för allt möjligt och, mest imponerande av allt, över 180 stycken plastfigurer för de olika enheterna i spelet. Alla väldigt fint avbildade från datorspelet.


Bild: Alla komponenter man får med spelet.

Så vad gör man under en spelrunda?
Varje spelrunda är indelad i tre faser: Planering, utförande och omgruppering. Under planeringsfasen turas spelarna om att lägga ut fyra stycken order upp och ner så inte motståndarna vet vilka planer man har. De tre orderna man kan välja mellan är producera, forska eller mobilisera. När alla lagt ut fyra order går spelet över i nästa fas, utförandet. Här börjar en spelare att vända upp en order och utföra dess funktion, t.ex. bygga enheter och byggnader med produktions-ordern, transportera sina trupper och inleda en strid med mobiliserings-ordern eller forska fram en ny teknologi med forsknings-ordern. När alla order på brädet är avklarade går spelet in i omgrupperingsfasen där man i princip "städar upp" lite och förbereder för nästa runda.

Spelet avanceras av forskningsorderna som tvingar spelarna att även dra ett event-kort. Dessa event-kort ger spelaren en bonus i någon form samtidigt som det har funktionen av en spelklocka. Korten är indelade i tre faser och är organiserade så man först drar fas 1 och först när de är slut börjar på fas 2 och sist fas 3. Det är inte förrän under fas 3 som spelarna kan vinna med sina unika mål som nämndes längre upp.


Bild: Allt en Terran-spelare behöver för att spela. En hel del att hålla ordning på.

Men varför måste man vänta till stage 3 för att kunna vinna? Kunde man bara inte få vunnit direkt när man uppnår sitt mål?
Problemet är att för att kunna få ett varierat spel så skiljer sig de unika målen åt stort. Och vissa av dem skulle vara väldigt lätta att uppnå direkt i början medans andra är praktiskt taget omöjliga. T.ex. har Tassadar som unikt mål att ha "mer territorium än vad någon annan spelare har". Detta är knepigt vid stage 3 då alla börjat sprida ut sig men i början är det lätt att bara placera ut sina enheter och uppfylla sitt vinstmål. Det är också en härlig känsla när man ser att stage 3 närmar sig och alla i nästan vild panik börjar buffla på varandra till höger och vänster för att se till att ingen annan än en själv har uppfyllt sitt mål.

Detta är ett system som jag själv tycker är grymt bra. De olika vinstsätten är balanserade och ändå så pass olika att man får tänka mer än en gång för att ha full koll på situationen. Det gör även att alla lagen får sitt eget lilla sätt att spelas på.

Låter som det bäddar för en hel del stridigheter alltså. Men man kunde vinna på annat sätt också, eller hur var det?
Ja, på planeterna finns, förutom mineral och gas som används för att producera byggnader och enheter, även conquest-poäng som varje runda man håller ett sådant ger ett poäng. Detta håller man koll på med en separat poängräknare och om någon spelare någonsin uppnår 15 poäng så vinner den direkt.


Bild: En ensam marine (röd) försöker hålla ett conquest point (den röda cirkeln han står på) mot en armé av zergs (lila). Han må vara modig, men jag misstänker att det inte kommer hjälpa honom här.

Okej, StarCraft är alltså ett spel där det gäller att ha koll för att vinna. Låter kul. Men det är ändå ett spel med mycket konflikter - hur fungerar stridssystemet? Jag gissar på mängder av tärningar som vanligt eller?
Nej, inte alls. Här är ännu ett av områdena där StarCraft glänser - nämligen kortdriven strid. Det är kanske inte unikt, men rejält mer ovanligt än tärningsbaserade strider. Varje spelare har en hög med stridskort där varje kort fungerar till 1-3 enheter och listar skada som enheten gör, skada enheten tål innan den dör, samt specialförmågor. När man strider mot varandra spelar man ut ett kort per enhet upp och ner och vänder sedan upp kortet samtidigt som motståndaren. Lyckas anfallaren förstöra alla fiendeenheter vinner den striden, om anfallaren dör med alla enheter vinner försvararen och om båda sidorna har enheter kvar vinner även här försvararen då anfallaren har "misslyckats" med sin attack.

Jag antar att man bara har ett visst antal kort per enhet, vad händer när de korten tar slut?
Man kan bara använda stridskorten som man har på hand och dessa är oftast inte så många. Detta ska simulera de olika enheternas hälsa ("health points" från datorspelet) då om man redan stridit med en enhet är det mindre sannolikhet att man har kort kvar till den enheten och därför större risk att bli tvungen att använda kort till andra enheter (vilket ger mycket sämre stridsvärden). På så vis kan man se det som att enheterna blivit "skadade" från den tidigare strider.


Bild: Fas 3 har sparkat igång och de tre raserna strider på planterna för att uppnå sina mål och tillslut ta hem vinsten.

Jag antar svaret, men för att förtydliga - är det här ett bra stridssystem alltså?
Det är ett fantastiskt stridssystem. Det är lite kluddigt att försöka förklara i text och därför ger jag mig inte in i någon längre beskrivning, men när man väl sitter med det så är det väldigt simpelt och logiskt.

Kan man producera alla olika enheter direkt från början?
Nej, från början har man bara sin första byggnad i level 1, som då bara kan producera sitt lags förstaenhet. Varje gång man bygger kan man antingen bygga en ny byggnad (finns tre olika, en för infanterister, en för markfordon och en för luftfordon i princip) eller uppgradera en man redan har. För varje gång man uppgraderar en byggnad låser man upp en ny enhet som man kan producera. Då StarCraft är ett väldigt snabbt spel kommer man sällan ha tid eller råd att bygga alla sina byggnader under en match och får därför oftast fokusera på en eller två byggnader. Något som ytterligare gör varje match unik och tvingar en att välja vilken väg man vill gå. "Ska jag satsa på luft eller är det kanske bättre med någon tanks och understöd av infanterister?" "Vilka enheter går fienderna, har jag täckt upp alla mina fronter?"


Bild: Protoss enheter, kort med mera som behövs för att spela.

Är det inte så att vissa enheter är klart bättre än andra då?
Både ja och nej. Spelet är i stort ruskigt välbalanserat och spelet går att vinna med i princip vilken enhet som helst om man använder den i rätt tillfälle och på rätt sätt. På samma sätt är ingen enhet övermäktig då de bättre enheterna är mycket dyrare och därför både är svårare att bygga samt en större förlust när man förlorar en. Men tyvärr är luftenheter lite bättre än mark då de nästan alltid kan konfrontera både mark och luft medans en hel del markenheter är bundna till att enbart kunna beskjuta andra markenheter. Detta var ett känt problem från datorspelet också och något som ordnades i tilläggspaketet Brood War på PC och som jag hoppas kommer ordnas även i brädspelsvarianten i kommande expansion. Trots allt är det ändå en mindre detalj då jag själv många gånger spelat med enbart markenheter och vunnit.

Kan du berätta lite snabbt hur forskningen fungerar?
Varje lag har helt unika teknologier som ofta är bundna till specifika enheter. Det finns i regel två sorters teknologier - en sorts som man forskar fram och som sedan alltid finns där och ger en någon sorts bonus eller ny förmåga, samt en annan sort som är nya stridskort specifika för vissa enheter som antingen förbättrar stridsvärden eller ger enheten helt nya förmågor.


Bild: En ghost, en av Terrans enheter, kan uppgradera sig med inte mindre än tre olika teknologier. Utan sina uppgraderingar är den ganska värdelös, men fullt kittad kan den minst sagt orsaka stor skada.

Är forskningen roligt, eller är det för komplicerat?
Forskning är både och rent ut sagt. Det är grymt roligt att försöka hitta den där perfekta strategin och man kan individualisera sin armé in absurdum med de olika teknologierna som finns tillgängliga. Men samtidigt är det en aning komplicerat och för nybörjan kan det vara bäst att skippa forskning helt bortsett från vissa uppenbart enkla teknologier.

Men kommer inte den som inte forskar i ett rejält underläge?
Faktiskt inte. Forskning kostar resurser, precis som enheter gör. Så forskar man mer så får man färre enheter. Detta är enligt mig en jättesmart idé. Som nybörjare kan man bara pumpa ut så många enheter man kan och attackera lite i blindo med sin jättearmé, medans den mer erfarne kan fokusera på forskning och ha en mycket mindre men kraftigare grupp enheter med unika förmågor som helt kan vända striden. I slutändan vinner självklart den som bemästrar forskning men det är inte så att de som inte gör det står sig slätt, utan även de har en god chans att vinna.

Okej, jag räknar redan över 1 500 ord hittills så det är nog dags att avrunda. Är det något du saknar i StarCraft The Board Game? Är det något som är dåligt?
Jag saknar enheterna från tilläggspaket Brood War som finns till PC. Denna expansion är på väg till brädspelet och jag hoppas det blir lika bra som motsvarande var till PC. Spelet är tidskrävande. Det krävs mycket planering hela tiden och därför sitter man ofta djupt i grubbel över vilka enheter man ska inrikta sig på samt var man ska lägga denna omgångens resurser. Ibland kan det gå lite långsamt, inte minst med nya spelare. Och då man inte interagerar alls på en annans spelares runda kan det bli frustrerande med någon som är långsammare än de andra. Det är ett minus för några - men inget jag själv stör mig på då jag ändå lägger den tiden på att planera för mig själv.


Bild: Tessy, Jonte och jag mitt i en omgång under semestern i Stockholm i somras.

Så vad tycker du om StarCraft The Board Game?
StarCraft The Boardgame är ett av de bästa brädspelen jag någonsin testat. Det är så grymt välgjort och ger mig en kick varje gång jag spelar det. Även om det är starkt uppbyggt kring datorspelet så är själva grundmekaniken helt unikt. Då datorspelet fokuserar på en strid på en planet baseras brädspelet på interplanetära strider där varje spelare anlägger baser på olika planeter, bygger upp arméer och försöker ta över varandras planeter, resurser och strategiska poäng. Allt i en härlig alla-mot-alla-känsla där tillfälliga allianser är lika viktiga som att veta när man ska vända sina vänner ryggen till.  Varning för tidsåtgången dock samt det lite krångliga regelhäftet. Men när reglerna väl sitter så har man ett spel framför sig som man aldrig vill släppa.

Betyg: 10/10

Prisjakt + Brädspel = Sant

Jag upptäckte lite otippat för någon dag sedan att Prisjakt.se har brädspel som kategori och däribland alla de olika brädspel som jag är intresserad av. Detta gör allt mycket trevligare och lättare när man letar efter var det är billigast att köpa brädspel samt möjligheten till recensioner och annat skoj. Nu måste jag skriva några spelrecensioner där och kanske lägga upp någon bild. :D

Några redan skrivna recensioner av mig:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=356629
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=362376

Skånetrafiken får mig att bli glad!

Som uppföljning på mitt förra inlägg "Skånetrafiken får mig att bli ledsen" så fick jag idag i brevlådan ett tjockt kuvert innehållandes inte mindre än fyra (!) frikort! Ett väldigt trevligt plåster på såren från Skånetrafiken som, i alla fall delvis, reparerat skadan som skedde för två helger sedan. Det var både snabbt och givmilt. Det är aldrig för sent till bättring!

Alkoholens många ansikten

Många av er har kanske redan sett den på TV. Det är en fantastiskt bra reklamsnutt om något som påverkar de flesta av oss direkt eller indirekt, mer eller mindre, hela livet igenom. Se och begrunda.


Skånetrafiken får mig att bli ledsen

Av någon konstig anledning går sista tåget hem till Lund från Helsingborg klockan 00:25 en lördag natt. Väldigt tidigt om man jämför med fredag natt och konstigt nog tidigare än tågen går "till" Helsingborg från Lund. I alla fall så fick jag tacka för mig tidigare än jag hade velat i lördags hos mina kompisar för att bege mig hemåt.

Jag fick skjuts till Rydebäcks tågstation då en kompis ändå skulle dit och jag köpte biljett och ställde mig vid stationen för att invänta tåget. Stationen var skumt tom... Efter någon minut förklarar en röst i högtalaren att alla tåg Helsingborg-Lund är inställda och ersättningsbuss kommer avgå en stund efter resans planerade avgång. Men inget sägs om "var" denna buss ska gå ifrån så jag börjar smått orolig leta omkring efter någon information. Tillslut hittar jag en skylt där det står "ersättningsbuss" på och ställer mig vid den för att vänta. Jag väntar och väntar och väntar och tillslut så ser jag en buss komma åkande ute vid stora vägen. "Förvånad" är nog det som bäst beskriver min sinnesstämning när bussen bara körde förbi ute på vägen utan att svänga inom stationen och hämta upp mig.


Bild: Härifrån tänkte jag mig att bussen skulle gå...

Jag gick ut till vägen nu ännu mer orolig och hittar där ute en busshållsplats som det står en liten skylt med "ersättningsbuss" på. Trodde de att jag skulle gå 150 meter ut till stora vägen och leta efter busshållsplatser när det står en stor skylt med "ersättningsbuss" vid stationen? Kan man inte tänka sig att på något sätt informera om detta "på" stationen att bussen avgår ute vid stora vägen? När jag nu tittar på skylten vid stationen igen så är det en pil på skylten också. Men hur ska man tolka detta utan någon vidare kunskap? I alla fall inte som att det nog finns en busshållsplats ute vid stora vägen där bussen kanske går.


Bild: Sett ur ett fågelperspektiv (jag står på en intilliggande bro) är det lättare att förstå att den kan gå från busshållsplatsen ute vid vägen. Men den såg jag aldrig nere på marken.

Jag var både ledsen och arg när jag stod där handfallen med mobilen och funderade över vad jag skulle ta mig till. Tillslut ringde jag Lage (som bor i Rydebäck) och fick snällt nog sova över hemma hos honom över natten. Men hela planen med att åka hem tidigt från kompisarna för att slippa sova över någonstans gick käpprätt åt skogen. Underbar kväll med andra ord.

Inomhusklättring

Jag och Thereses bror Tobias var på prova-på-klättring under lördagsförmiddagen, precis innan jag skulle ha helgjour. Jag har egentligen en ganska lång historia av klättring och klättrade aktivt i Helsingborg under fem år samt arbetade två somrar som klätterinstruktör på Camp Filborna i Helsingborg. En av anledningarna till att jag gav upp klättringen var pianot, och inte minst min pianolärare som tyckte det lät allt för riskfyllt för fingrarna.


Bild: Översikt över väggarna. Lutningen är stundvis rent för jäklig. Man tror inte det är särskilt jobbigt, men även den minsta lutningen gör allt så mycket svårare.

Det märktes att underarmarna inte är lika vältränade längre. Efter bara någon minuts klättring kändes underarmarna som sten och ömmade som om någon slagit mig med en planka över handlederna. Det var därför rätt lagom med en och en halvtimmes klättring och visst var det kul att återigen få svinga sig runt bland greppen på väggarna och utmana sin egen envishet och seghet i färd mot toppen. Grottan de har som möjliggör takklättring är också hur kul som helst. Hela klättringslokalen på Östra Torn i Lund i sig är väldigt bra och instruktörerna var trevliga och hjälpsamma. Förhoppningsvis blir det kanske lite mer klättring framöver.


Bild: Jag (i mitten) på väg mot toppen!

Vinst i Runebound!

Äntligen vann jag mot Therese i hennes favoritspel Runebound: Sands of Al Khalim. Jag vet inte riktigt vad som gör det men hon har varit nästintill obesegrad under de åren vi spelat. Både när bara vi två kör, när vi tar med min bror eller när vi spelar med andra kompisar också.

Men i fredags kväll slog alltså rättvisan till. Äntligen!


Bild: Therese och jag mitt uppe i en episk omgång som skulle sluta i min välförtjänta (tyckte nog inte Tessy) vinst.

Vad är en psykos?

Under de två veckorna som gått har jag varit placerad på psykosavdelningen på S:t Lars. Psykoser är minst sagt fascinerande och för att kunna förstå vad det är ger jag här en kort sammanfattning om definitionen på psykos samt lite exempel som jag hört talas om eller själv träffat patienter som har. (All information självklart helt avidentifierat.)

Psykos innebär att man får en förändrad verklighetsuppfattning och "feltolkar" omvärlden och sig själv. En person som är psykotisk har en eller flera av:
  • Hallucinationer eller illusioner. En illusion innebär att man feltolkar något som redan finns medans en hallucination betyder att man tror att något finns som inte finns. Exempelvis tror en illusionerande patient att klockan på väggen är en anka, medans den hallucinerande patienten kan se en person framför sig i tomma intet. Både hallucinationer och illusioner kan vara syner, röster, ljud, lukter och smaker.
  • Tankestörningar är när man tycker att någon "placerar" tankar i huvudet på en, eller tvärtom "tar" tankar från en. Eller kan man känna att det är kaos i tankarna eller att det är helt tomt. Man kan återkomma till samma tanke och inte vilja släppa den eller kan man ha splittrade tankar där man inte kan hålla en röd tråd i ett samtal.
  • Jagstörningar är svårförståeliga och innebär att man inte kan skilja riktigt på vad som är en själv och vad som är andra personer eller omgivningen. Det kan ses som att man inte själv bestämmer över sina känslor, tankar och handlingar utan någon annan gör det. Eller kan det vara så att man "sitter ihop" med staden och kan "känna" stadens trafik och folkets rörelser i sig. Ett annat fascinerande fenomen är när någon tror sig vara någon annan. Man är alltså inte säker på att man är "sig själv". En patient med jagstörningar kan t.ex. höras säga "När jag föddes så fanns det ett annat barn där också så jag är inte säker att mina föräldrar tog rätt, tänk om jag är det andra barnet".
  • Vanföreställningar innebär att man tror att något är på ett sätt trots att det inte är så, man feltolkar. En hallucination är bara att man t.ex. ser en anka som inte finns. Men om den kompliceras av en vanföreställning också kan patienten tolka det som att ankan vill döda henne. Andra exempel på vanföreställningar jag själv hört är bilar som pratar med en, säpo som talar till en, telepatisk kontakt med gamla barndomsvänner samt känslan av att inte våga klä av sig för att det finns en maskin som kan se in i ens sovrum. Vanföreställningar är ofta "paranoida" vilket innebär att patienten känner sig jagad eller hotad av dem. Hells Angels tas ofta upp och många patienter har vanföreställningar om att dessa är ute efter dem. Vissa vanföreställningar kan vara "bisarra" vilket innebär att de är så orimliga att de inte kan ske. T.ex. att man styrs av utomjordingar som opererat in ett chip i huvudet på en eller att alla personer med v-ringade t-shirtar är vampyrer.
Psykoser är ett väldigt brett och spännande område och som man kan se av ovan givna exempel karakteriseras det av feltolkningar och förändrade verklighetsuppfattningar.

Det är lätt att utifrån säga att något är fel och att det bara borde vara att "upplysa" patienten så blir allt bra. Men det är just det som är sjukdomen - att man feltolkar sig själv och omvärlden så att man verkligen "tror att saker är på ett visst sätt". Personer som hör röster hittar inte på, det är inte ens så att de "tror att de hör röster". De hör verkligen dem. Hjärnundersökningar visar att området för hörsel aktiveras vid en hörselhallucination och patienten hör alltså rösten lika klart som vi själva hör någon prata på riktigt. Hjärnan är allt bra fantastisk.


Bild: Målning av konstnären Hieronymus Bosch som speglar hur tokigt allt kan vara för en psykotisk person. Själv vet jag inte huruvida det var detta som Bosch ville framställa, men en föreläsare inom psyiatrin tog upp just denna bild när han pratade om psykoser så den är väl inte helt tokig.

RSS 2.0