Skånetrafiken får mig att bli ledsen

Av någon konstig anledning går sista tåget hem till Lund från Helsingborg klockan 00:25 en lördag natt. Väldigt tidigt om man jämför med fredag natt och konstigt nog tidigare än tågen går "till" Helsingborg från Lund. I alla fall så fick jag tacka för mig tidigare än jag hade velat i lördags hos mina kompisar för att bege mig hemåt.

Jag fick skjuts till Rydebäcks tågstation då en kompis ändå skulle dit och jag köpte biljett och ställde mig vid stationen för att invänta tåget. Stationen var skumt tom... Efter någon minut förklarar en röst i högtalaren att alla tåg Helsingborg-Lund är inställda och ersättningsbuss kommer avgå en stund efter resans planerade avgång. Men inget sägs om "var" denna buss ska gå ifrån så jag börjar smått orolig leta omkring efter någon information. Tillslut hittar jag en skylt där det står "ersättningsbuss" på och ställer mig vid den för att vänta. Jag väntar och väntar och väntar och tillslut så ser jag en buss komma åkande ute vid stora vägen. "Förvånad" är nog det som bäst beskriver min sinnesstämning när bussen bara körde förbi ute på vägen utan att svänga inom stationen och hämta upp mig.


Bild: Härifrån tänkte jag mig att bussen skulle gå...

Jag gick ut till vägen nu ännu mer orolig och hittar där ute en busshållsplats som det står en liten skylt med "ersättningsbuss" på. Trodde de att jag skulle gå 150 meter ut till stora vägen och leta efter busshållsplatser när det står en stor skylt med "ersättningsbuss" vid stationen? Kan man inte tänka sig att på något sätt informera om detta "på" stationen att bussen avgår ute vid stora vägen? När jag nu tittar på skylten vid stationen igen så är det en pil på skylten också. Men hur ska man tolka detta utan någon vidare kunskap? I alla fall inte som att det nog finns en busshållsplats ute vid stora vägen där bussen kanske går.


Bild: Sett ur ett fågelperspektiv (jag står på en intilliggande bro) är det lättare att förstå att den kan gå från busshållsplatsen ute vid vägen. Men den såg jag aldrig nere på marken.

Jag var både ledsen och arg när jag stod där handfallen med mobilen och funderade över vad jag skulle ta mig till. Tillslut ringde jag Lage (som bor i Rydebäck) och fick snällt nog sova över hemma hos honom över natten. Men hela planen med att åka hem tidigt från kompisarna för att slippa sova över någonstans gick käpprätt åt skogen. Underbar kväll med andra ord.

Kommentarer
Postat av: Godfather

Hej Långe Man

Nä det låter inte som någon höjdar-lördagsnatt. Av min kollega som oxå bor i Hbg, av någon outgrundlig anledning, har jag fått höra en del hårresande historier kring att åka kollektivt.....

Ännu en erfarenhet till det oändliga säcken!

Ha dé

2009-03-10 @ 15:52:35
Postat av: Patrick Andersson

Nä, det var ingen höjdare. Skånetrafiken har bidragit med en del gråa hår absolut. Visst sköter de sig oftast, men när det blir fel går det oftast rent åt helvete.

2009-03-11 @ 00:38:02
URL: http://padachan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0