Underläkare Patrick Andersson

Då var det första gången det stod "Läkare Patrick" när jag skrev en daganteckning i journalen på sjukhuset. Idag började mitt och Thereses sommarvikariat som underläkare på Psykiatriska avdelningen på Ängelholms sjukhus. En del meckande i början för att komma på plats, få kort och nycklar, inloggning till journalsystemet och hitta sina respektive läkare. Men efter det fick jag vara med på tre patientsamtal som jag sedan gjorde daganteckningar på. Dessutom blev det mitt ansvar att undersöka en skadad tumme för att se om den var bruten samt skriva remiss till röntgen. Det var även första gången jag fick "signera" - alltså godkänna mina egna daganteckningar och min röntgenremiss - något som annars bara läkare får göra när man är student. Men även om det bara är "vikarierande underläkare" för tillfället så är det faktiskt en läkare jag är trots allt. :)

De har även lovat att vi ska få lära oss att själva utföra ECT-behandlingar (i fokmun känt som elchocksbehandling - se mitt tidigare inlägg om Elektrokonvulsiv behandling) vilket jag verkligen ser fram emot. Nu i början är det dock mest att läsa på om patienterna som ligger inne, sitta med på samtal och skriva daganteckningar. Men det är ändå kul på helt annat sätt än när man är student. Man har ju faktiskt ansvar helt plötsligt.

Hoppas morgondagen blir lika spännande som idag - till och med "lite" mer att göra på eftermiddagen hade inte varit helt fel. ;)

Dr Pada signing out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0