Civilization Revolution - hur Civilization ska se ut

Sedan Therese stack och köpte Civilization Revolution i onsdags har mitt Playstation 3 fått gå varm. Spelar inte Tessy, så spelar jag. När den ena är klar med sin match är den andre så sugen att den kastar sig över kontrollen och sparkar igång en egen omgång. Sommarlov är underbart!

"Tro man kan spela Civilization på en konsoll med en handkontroll" är vad de flesta kompisar säger när man försöker övertala dem om hur bra Civilization Revolution är. Men saken är att det faktiskt fungerar hur bra som helst. Vid första anblicken kan spelet verka allt för omgjort och förenklat, men efter bara några minuter framför TV:n sugs man in och inser vilket välgjort spel Sid Meier lyckats få fram.

Civilization IV på datorn är roligt, absolut. Men efter att ha spelat Civilization Revolution blir man snabbt bortskämd med alla nya fina funktioner och den mer lättsmälta spelstilen. Civilization Revolution är verkligen en revolution av Civilization. Så som Civilization ska se ut!


Bild: Så här kan det se ut när det första man gör när man vaknar är greppar Playstation-kontrollen och sätter igång en Civilization Revolution-match. Aah, vad skönt det är att vara ledig och göra precis vad man vill.


Är man inte särskilt intresserad av Civilization kan man nog sluta läsa här. Härefter kommer en liten recension av Civilization Revolution med fokus på jämförelse med Civilization IV på datorn. Håll till godo!

Det finns mycket som skiljer Civilization Revolution från Civilization IV på datorn, men självklart mer som är de båda lika. Här går jag igenom några av de saker som slagit mig som extra häftigt när jag spelat Civilization Revolution.

Civilisationerna är ju faktiskt intressanta
För att börja med de olika civilisationerna så är de mycket mer unika i Civ Rev (pallar inte skriva "Civilization Revolution" om och om igen så förkortar det...). Varje civilisation har en unik förmåga för varje tidsålder, alltså tillslut 4 stycken när man kommer upp i modern age. Utöver detta har de en unik startbonus och en eller flera unika stridsenheter. Detta gör att varje civilisation känns mer personlig och skapar mer variation. I Civ IV tittade man mest på vilka två förmågor civilisationen hade (industrial, financial, spiritual etc.) och brydde sig egentligen inte om vilken som hade vilka. Här är det Bismarck som har typiska stridsförmågor, Saladin som har flera olika bonusar för guldinkomst och Elizabeth som är drottning över haven.



Att vinna i Civilization Revolution är kul!
I Civ Rev finns det fyra olika sätt att vinna på. Domination där man måste ta över de fyra motspelarnas huvudstäder, något som är ofantligt mycket mer möjligt att uppnå än i Civ IV där man måste ta över varenda stad i hela spelet. Space Race liknar det i Civ IV och där ska man forska fram rymdfärdsteknologin, bygga ihop delar för ett rymdskepp, skicka iväg det ut i rymden och vinner tillslut när skeppet når fram till Alpha Centauri. Culture vinner man på genom att samla ihop totalt 20 stycken wonders, Great persons eller städer övertagna med kultur, och sedan bygga United Nations-byggnaden. Detta är ett spännande vinstsätt då kultur är mer dynamiskt än i Civ IV och Great persons både värdefullare och även möjliga att sno från fienden med hjälp av spioner. Tillslut finns ett helt nytt sätt att vinna på, Economic som äntligen gör pengar till något riktigt värdefullt. För att vinna economic ska man samla ihop 20 000 guld och sedan bygga World Bank.



I Civ IV på datorn tyckte jag personligen att de olika vinstsätten var kassa. Conquest (motsvarande Domination i Civ Rev) var sjukt svårt och krävde en idiots tålamod med tanke på hur tråkiga strider är där. Domination (kontrollera  majoriteten av landytan samt befolkningen) var ingen större skillnad från Conquest då även den krävde att man tog kål på större delen av motståndarnas städer. Diplomatic kändes mest som tur eftersom den ofta berodde på vad datorn röstade på. I en match med enbart spelare finns det ju ingen anledning att rösta på den personen man tror kommer vinna. Space Race tog oftast så lång tid att det kändes som att man lika bra kunde låta tiden gå ut. Culture var den enda möjligheten att vinna tidigt samt en av de lättaste sätten enligt mig, men samtidigt lätt att förlora då förlust av en av ens kulturstäder körde kulturen ner till noll igen i den staden. Detta är dock bara mina tankar och jag känner på mig att folk som älskar Civilization IV kommer ha ett och annat att säga till om här...

I Civ Rev är alla vinstmål lika möjliga. Alla är även väldigt roliga att eftersträva! Under spelets gång poppar det med jämna mellanrum upp en översiktskarta över hur de olika civilisationerna ligger till vinstmässigt och denna är  lättöverskådlig och praktiskt.

Strider som är roliga, är det möjligt i Civilization?
Strider i Civ Rev är mycket roligare än i tidigare spel. Antalet stridsenheter är minskade och istället betyder varje enhet mer samt kan man även slå samman tre av varje enhetstyper till en armé. Alla enheter har nu både ett anfallsvärde och ett försvarsvärde, till skillnad mot det gamla "strength" som var båda. Därmed blir katapulter väldigt bra att anfalla med, men dukar snabbt under om den inte är skyddad av en enhet med bättre försvar. Striderna är snabbare, smidigare och även mycket trevliga att titta på. Dessutom är krig i sig inte ett så stort projekt som i datorversionen. Började man ett krig där tog det sällan slut innan halva spelet förflutit. I Civ Rev börjar och slutar krig oftare och datorn håller inget överdrivet hat mot en efter ett krig. Det sistnämnda kan verka mer orealistiskt, men är absolut till det bättre då det håller alla matcher mer vid liv. Sammanfattningsvis är krig i mitt tycke rejält mycket bättre i Civilization Revolution. När till och med Tessy, som avskydde krig i datorversionen, tycker det är kul att vinna via Domination har de verkligen lyckats.



Every story has a beginning
Början på Civilization IV är alltid roligast tycker jag. Och i Civ Rev är det ännu roligare. Att utforska ger en hel del belöningar i form av att man får namnge olika vattendrag, öknar och berg och samtidigt då få lite guld för detta. Kan verka som en fjantig detalj men det gör det så mycket mer motiverat att ge sig ut och upptäcka. Dessutom är kartan täckt av vänliga byar och barbar-städer. Barbarer är i Civ Rev riktigt roliga att ha med. De ger sig väldigt sällan ut på egna korståg utan sitter mest i sina småstäder och väntar på att bli utplånade. När man tar kål på dem får man en belöning samt ett tips om var nästa barbar-stad ligger eller var byar eller hemliga tempel finns. Varje bana innehåller 4-5 hemliga tempel som alltid ligger avsides på öar eller mitt i havet (Atlantis) och den som hittar dessa blir rikligt belönad.



De fjantiga figurerna är ju faktiskt ganska trevliga
Spelet vävs samman av en ständig dialog med olika "advisors" som informerar dig om forskning, ekonomi, strider och hur nära du är att gå ut med en seger i slutändan. Dessutom får man ständiga besök av de andra civilisationernas ledare som erbjuder handel, hotar en och informerar en om vad de tycker om andra ledare. Till en början är dessa väldigt charmiga och bidrar till att få en att sugas in i spelet. Jag fruktade dock att de skulle bli olidliga i det långa loppet, men kan med facit i hand säga att de faktiskt är helt okej och inte stör alls. Dessutom är alla karaktärer, både advisors och de andra civilisationernas ledare, underbart gjorda. De är både snyggt animerade och fantastiskt roliga i sina rörelser och gester. Ledarna bidrar även de med att få det att verkligen kännas att man slåss mot till exempel Alexander den store, Chaterine av Ryssland eller Lincoln. Häftigt!





Städer, improvements och resurser är rejält förändrat
Städer och resurser är rejält omarbetat. Städer kan nu bara växa och man behöver inte bry sig om hälsa - något jag verkligen inte saknar. Istället tar det dock mycket längre tid för en stad att växa och belöningen för det är också större. Det finns nu inga kostnader för att ha städer alls. Istället kostar Settlers nu 2 från stadens population och därmed begränsas allt för tidig expansion på det sättet. Resurser är mycket svårare att få tag på, de är både färre men kräver också alla en unik forskning för att kunna användas. Det kan tyckas konstigt, men "improvements" är i Civ Rev helt borttaget. Lite synd för de som tycker om att gå runt med workers och bygga blomstrande imperier, men ett smart drag då det hade blivit allt för pilligt med handkontrollen. Som jag sa kräver nu istället alla resurser en unik teknologi, och så snabbt denna är framforskad får en stad bonusen från rutor innehållandes den resursen.



Vad ska man bygga? Soldater, byggnader eller Wonders?
En stor skillnad är också hur mycket svårare det är att bygga byggnader och Wonders. Eftersom den långsammare stadsväxten gör att färre rutor kan användas fås därmed mindre produktion. Byggnader blir på så vis en investering som man får tänka igenom flera gånger innan man bygger. Detta gäller ännu mer för Wonders som tar längre tid. Wonders är nu mer balanserat och ger alla mer specifika fördelar. Dessutom blir det inte så att en och samma person bygger alla Wonder då de nu tar så lång tid att bygga att man helt enkelt inte kan bygga dem alla. En annan smart sak är att Wonders bara ger sin bonus tills någon spelare har uppfunnit en viss teknologi. Till exempel ger Colossus dubbel trade i alla städer tills Invention har uppfunnits. På så vis kan Wonders vara ganska kraftfulla, men ändå inte förändra hela spelet när någon får dem.

Forskning - smidigt och lätt
Forskningen skiljer sig inte i stort från datorversionen. När det är dags att forksa poppar Forskar-advisorn glatt upp och förklarar vad varje teknologi gör samt hur vi verkligen inte kan leva utan den. Sättet på hur man ser vad varje teknologi ger är sjukt smidigt och styrs lätt med handkontrollen. Precis som i datorversionen kan man gå in i teknologiträdet och där se vad man behöver för att uppnå precis den teknologin man vill åt. Auto-forskning som fanns i datorversionen finns nu inte - vilket jag absolut föredrar. Det är lätt att själv gå in och se i teknologiträdet vad man bör forska och att autoforska (genom att välja en teknologi långt fram) tog verkligen charmen av forskningen i Civ IV. Forskning är mer lönande i Civ Rev då varje gång man är först med att forska fram en teknologi får man en bonus. Är man först att forska fram Gunpowder som möjliggör riflemen får man en gratis riflemen och är man först med Engineering får man +1 produktion i alla ens städer. Kan tyckas vara lite krydd i min mening, men det är en trevlig morot att forska på.





Kultur och Great persons
Kultur ansamlas nu inte längre i städer som tidigare. Varje stad ger fortfarande kultur efter att man byggt diverse byggnader, men detta har nu två funktioner. För det första ger kulturen från en stad att gränserna utvidgas, precis som i datorversionen, och kan ta över intilliggande mindre kulturella städer. Men dessutom samlas all kultur från alla städer i en pott som när den når ett visst värde ger en Great person och sen går ner till noll igen. Detta värde man måste uppnå ökar för varje Great person. På så vis kan man säga att kultur är som en sammanslagning av både kultur och Great people points från Civ IV.

Great persons är verkligen great!
Great persons fungerar som i Civ IV. Man kan välja mellan att låta dem stanna i staden och ge en permanent bonus, eller "offra" dem och få en engångsbonus. Till skillnad mot datorversionen är offringsfunktionen mycket kraftfullare. En forsknings-great person forskar helt färdigt teknologin du forskar på och en konstruktions-great person bygger helt färdigt byggnaden du bygger på, även Wonder. Därmed spelar Great persons en stor roll. Detta är förstärkt i spelet då de som är permanenta i en stad kan stjälas med spioner eller krävas av andra spelare för fred. Har man inget för sig för stunden (vilket man i och för sig alltid har i Civ) är det hur kul som helst att ge sig ut på jakt efter Great persons med sina spioner.

Spioner - spännande, kraftfulla och roliga
Spioner var också ett misslyckat kapitel i Civ IV. Jobbiga att använda och oftast utan någon vidare belöning när man väl lyckades. I Civ Rev är de tvärtom väldigt kraftfulla och ett av spelets roligare element i mitt tycke. Tar man sig in i en stad kan man välja mellan att stjäla guld, sabotera den pågående produktionen, stjäla en Great person, sabotera försvaret m.m. Enda sättet att skydda sig mot en spion är att själv ha en spion stationerad i staden. I min senaste match lyckades mina spioner: Stjäla tre Great persons, sno massor av guld precis rundan innan en av datorerna skulle uppnå de 20 000 som krävs för att kunna vinna spelet, samt sabotera försvaret i diverse städer innan jag attackerade. Väldigt användbara med andra ord.

Några sista ord
Det känns som att listan av saker som skiljer Civ Rev och Civ IV kan göras oändlig. Men vad som ändå är viktigast är vad de har gemensamt. Civ Rev är en nerskalad version där vissa element är bortplockade eller förenklade men i grund och botten ligger samma underbara Civilization-grund. Har man spelat tidigare Civilization-spel känner man igen sig från första början och kommer inte ha några problem alls att anpassa sig till det nya i Civ Rev. Inbitna hardcore-spelare kan sakna några av funktioner som skalats av men även de kommer uppskatta allt som förbättrats i Civ Rev. Striderna är roligare, städer är trevligare att hålla på med, alla civilisationer känns mer levande, kartorna är mindre och mer intensiva och allt känns nytt och fräscht samtidigt som det i grund och botten är samma spel. Samma spel, fast denna gången så som det borde gjorts från början.

Som jag sa i början - Civilization Revolution är verkligen en revolution inom Civilization-genren.

Kommentarer
Postat av: Patrick Andersson

Hehe, kan inte låta bli att själv kommentera över hur kryddat långt det här blev. Ja, så blir det när man är överväldigad över hur bra ett spel är.

2009-06-15 @ 03:01:36
Postat av: Tessy

Hihi, för de som orkar ge sig på att läsa är utdelningen dock god! Lättläst och intressant, iaf för de (jag) som har spelat Civ Rev!

2009-06-15 @ 12:38:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0