Hemma från Kroatien igen

Efter 170 mils konstant körande är vi äntligen hemma igen. Det har varit en underbar semester i Kroatien med både sol och bad (och en del regn), fantastiska utflyktsmål och goda middagar. Bortser man från den strålande midsommaraftonen första kvällen började resan lite krassligt med fyra dagar av inte lika bra väder. Det var ingen katastrof men det småregnade och blåste lite för mycket för att vilja sola och bada. Detta var dock lämpliga dagar att göra små utflykter till underbara städer som Rovinj, Opatija och Porec istället.

När väl solen sedan gjorde oss sällskap slog girigheten så klart in och i princip alla fick sin beskärda del av bränd hud. Men inget som inte kurerades med solskyddsfaktor 30 och sen ännu mer sol. Under dessa dagar besökte vi en hel del fantastiska stränder och både badade, lekte och solade så man var helt slutkörd när man väl åkte hem igen.

Då jag inte haft varken tid eller ork att göra en lika utförlig dagbok som under min Japanresa (Japanblogg 2008) tänkte jag istället sammanfatta resan med en punktlista över vad jag har gjort, med lite fokus på, för mig, nya saker. Under min Kroatienresa har jag:

  • Gjort den längsta bilresan hittills
  • Kört på Autobahn
  • Kört på en femfilig väg
  • Kört i 150 km/h
  • Blivit fett omkörd när jag låg i 150 km/h...
  • Kört igenom Danmark, Tyskland, Österrike, Slovenien och Kroatien
  • Läst en hel bok under en bilresa
  • Åkt till Kroatien för solsemester och spenderat fyra dagar med sämre väder än i Sverige
  • Därefter haft underbara soldagar och solat som aldrig förr
  • Bränt mig som aldrig förr...
  • Solat och badat i fem dagar trots en rejäl bränna (tacka solskyddsfaktor 30 för det)
  • Haft en TV med 1857 kanaler - mest skit dock
  • Beställt fisk på restaurang
  • Ätit lamm
  • Minskat min insektsfobi rejält - både medvetet och ofrivilligt
  • Hoppat ner i vattnet från klippor
  • Snorklat (love it!)
  • Haft en skorpion i badrummet (och faktiskt låtit den leva!)
  • ...dödat skorpionen (den kom springande mot mig när jag satt på toa senare på kvällen)
  • Lekt i gigantiska uppblåsbara studsmattor och klätterväggar i havet
  • Löst tonvis med korsord
  • Ätit mängder med kroatisk, underbar glass
  • Tagit över 2000 bilder och videoklipp med totalt fyra olika kameror
  • Kört i sträck 170 mil hem, utan övernattning
  • Ätit svensk kebab direkt när jag kommit hem till Sverige
Jag kommer kanske fylla i med lite fler punkter efterhand som jag kommer ihåg dem men än så länge får dessa fungera som en liten resumé. Bilder och liknande kommer jag lägga upp inom kort.


Bild: Jag efter att jag precis har hoppat ut från klippan ner i det fantastiska turkosa vattnet som omger hela Kroatien.

Kommentarer
Postat av: Godfather

Gej Långe Man

"Svensk Kebab", va f-n e de - mot originalet med svedd fåratarm!

Kul att Ni har trivts o jag ser fram mot utvecklingen mot Japan-stuket, ta nu bara inte i med de 2000 bilderna.

Ha dé

2009-07-01 @ 18:12:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0