Terminsstart av Termin 9 på Läkarprogrammet

Jag var måttligt pigg när jag steg upp i morse för att bege mig till uppropet för terminsstarten av termin 9. Men iväg kom jag och dagen förflöt med både trevliga och mindre trevliga händelser.

Termin 9 innefattar neurologi, öron/näsa/hals, ögon och psykiatri. Allt verkar spännande och jag ser verkligen fram emot T9. Dessutom går ryktet om att efter termin 8 (det är nu det alltså!) ska det vara lite av en nerförsbacke i jämförelse. Detta hoppas jag verkligen stämmer för jag orkar inte med en likadan termin som 8:an innan jag får ett sommarlov att vila upp mig på.

Våra nya scheman ger inga större hop om att få lite ledig tid att kunna läsa självständigt på men efter en närmare granskning visar det sig att det faktiskt finns dagar här och där som man slutar tidigar eller börjar senare. Verkar ok. Terminsansvarige verkar väldigt trevlig och kursansvarige för neurologi tycker jag är toppen! Däremot slog det mig direkt att ansvarige för psykiatri ser ut _exakt_ som jag (och andra) tänker sig att en psykiatriker ser ut. Som Richard sa "massor av tyg och sjalar". Och det finns en stor risk att det blir som beroendekursen vi hade under termin 7 - allt låter väldigt bra först men sen visar det sig vara mest flum. Men man kan hoppas i alla fall!

Ögon verkar spännande men de kursansvariga där verkar vara minst sagt riktigt otrevliga! Första bemötandet jag fick med dem var när jag tog min kurspärm för ögonkursen och sen fick även Thereses och Annas att bära på när de sprang på toa. Då kom nämnda kursansvarige och verkligen röt till "Endast en per person!!!". Jag var riktigt sugen att svara "Vad synd, jag som hade planerat julklappar och födelsedagspresenter redan". Att som det första anta att jag bär på tre pärmar för att "jag själv" skulle vilja ha tre är i mitt tycke ganska befängt. Öron/näsa/hals verkar bra i alla fall.

Dagen inleds sedan med en strålande tretimmarsföreläsning med Arne Lindgren (kursansvarige i neurologi) om neurologisk anatomi. Han är ju bara så strålande pedagogisk den killen! Även om många tycker att han är lite läskig också. ;) Han hade gärna fått håla i resten av den här terminen för min del, men sådan tur har man säkert inte.

Kvalitén sänktes ett snäpp under ögonföreläsningarna på eftermiddagen (egentligen bra men alldeles för snabbt) och nådde tillslut ett totalt fiasko i föreläsningsteknik med den sista föreläsningen om mellanörats anatomi. Det var faktiskt längesedan jag varit på en så dåligt föreläsning. Ingen av de pedagogiska bilderna som han visade på powerpoint fick vi ut, utan istället fick vi några handritade bilder som knappast vägde upp. Sedan försöktes det illustreras på diverse modeller när vi var över 50 personer och resultatet blev att en 5-6 personer såg och resten satt och försökte gissa vad det var han pekade på. Dessutom var mycket av anatomin onödigt krånglig och jag tvivlar på att vi ska kunna mycket av det som sades där idag. När han tillslut kom till några sjukdomar som han drog igenom låg fokus helt på anatomin utan att man hade någon större aning om vad det var för sorts sjukdomar han pratade om. Och det hjälper inte när han ständigt säger att det är viktigt och brukar komma på tentan. Värdelöst är bara förnamnet...

Men det finns ändå goda hopp om den här terminen. Jag ser starkt fram emot att läsa om neurologi. Även om jag just nu faktiskt bara vill ha en paus - typ en månads semester. Men man kan inte få allt här i livet, inte ens bra föreläsningar verkar det som även om det kunde tyckas vara givet på en så stor och dyr utbildning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0