Snabbeställning av kurslitteratur

Bland mina senaste idéer för att spara lite pengar som student har jag börjat sälja av mig kurslitteratur som jag ändå aldrig kommer använda mer. Det tar från en början emot - de är ju så fina där i bokhylla - men tillslut måste man inse att de är 2-3-kilosklumpar som bara står och tar plats i bokhyllan. Vissa böcker är fruktansvärt bra och dessa kommer jag aldrig göra mig av med, men andra köptes mest för att de var "rekommenderad kurslitteratur" som visade sig vara bättre på att inducera sömn än att banka in kunskap med. Och böckerna ger faktiskt väldigt fina pengar om man jämför med att de annars ändå bara står och samlar damm. Tack för det Andrahandsbokhandeln.

Som en naturlig uppföljning på detta tänkte jag börja köpa böcker i andrahand också. Jag gjorde därför ett försök med terminens neurologibok men stod tillslut med en från 1989 istället för den som jag efterfrågat från 2007. Så det blev inget köp den gången. Då försökte jag istället boka boken på bibilioteket. Efter dagar av svärande över folk som inte lämnar tillbaka böcker trots att lånetiden gått ut för längesedan blev jag tvungen att ge upp då jag akut behövde boken.

Så vad gör man när man behöver boken akut? Köper den på Akademibokhandeln i stan? Nä, knappast. Akademibokhandeln vet hur man tar betalt för sig och i detta fall låg priset 200:- över internetpriserna vilket känns hutlöst. Men beställa över internet tar tid och nöden har ingen lag så jag gjorde ett ganska fult trick. Jag köpte boken ändå på Akademibokhandeln, beställde den från internet när jag kom hem, pluggade i boken tills de tre dagars öppet köp går ut (kort tid på kurslitteratur), lämnade tillbaka boken och erhöll min beställda bok cirka 20 minuter efter jag lämnat tillbaka den första. Voilà! Det är kanske inte den "snyggaste" lösningen men ibland får det bli den som gäller. När jag berättade om det för en kompis sa han bara "Ah, klassikern". Så den är kanske inte så ovanlig som jag ändå trodde. ;)

Är dock grymt nöjd med att jag ändå "köpte" boken istället för att låna den på biblioteket. Att den även visar sig vara en av de bästa kursböckerna hittills får mig även att känna mig nöjd över att jag inte köpte den i andra hand då den hade varit betydligt mer sliten. Nu sitter jag här i alla fall - nöjd med min bok, men mer missnöjd över att jag är tvungen att läsa den större delen av min "lediga tid". Aldrig ska man vara nöjd.


Bild: Min underbara neurologibok.

Kommentarer
Postat av: Godfather

Hej Långe Man

Herregud vad Ni som ställföreträdanden intelligenta medborgare kan göra, utan att bli straffade - åtminstone direkt! Jag lider med alla er trälar/fattiga som har postnummer Hittarp....!? Hoppas den "ovikta/outnyttjade" boken kommer till nytta, samvetsmässigt, fortsättningsvis.

Ha dé

2009-01-29 @ 20:29:57
Postat av: Patrick Andersson

Du försöker väl inte få mig att få dåligt samvete nu. Som man nog kan utröna av inlägget så har jag faktiskt lite dåligt samvete. Men några terapisessioner senare ska jag nog komma över det. ;)

2009-01-30 @ 21:33:09
URL: http://padachan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0