En och en halv dag på Neurokirurgen

Endast en och en halv dag får vi tillbringa på Neurokirurgen (NK) under Termin 9. Hade man frågat mig innan den här veckan hade jag tyckt det varit lagom då vi redan haft så mycket kirurgi föregående termin. Dessutom ser man inget på en hjärnoperation ändå. Efter placeringen på NK önskar jag att hela terminen legat just där!

Detta helt tack vare den fantastiska amanuensen (typ "handledare") Nina Sundvall som tagit hand om oss och undervisat oss under denna korta vistelse. Först och främst så måste jag säga att neurokirurgi faktiskt är mycket mer spännande än vad jag från början trodde att det skulle vara. Sjukdomarna är intressanta, patienterna är ofta fascinerande och hela organisationen kring neurokirurgi verkar väldigt bra. Men det är ändå Nina som gjort hela veckan.

Hon tog hand om oss varenda minut vi var där och höll i falldiskussioner, videodemonstrationer, undervisning och patientkontakt. Vi fick se filmer på operationer medans Nina sitter och förklarar vid sidom om istället för att spendera 6-7 timmar på en operation där man inte ser något och ingen har tid att berätta något ändå. Hon gick fantastiskt grundligt igenom begreppet medvetslöshet, hur man bedömmer det och vad man kan göra åt det. Vi blev även examinerade i detta genom att titta på en film där 12 olika medvetssänkta patienter illustrerades och vi skulle avgöra vilken grad av medvetandesänkning de hade. Patientfall som skulle läses igenom dagen innan gicks igenom och diskuterades inom gruppen med feedback och kommentarer från Nina.

Det är svårt att sätta fingret på vad hon gjorde som så många andra gör fel. Jag tror inte hon ser sig själv som så pedagogisk och hon använder sig inte av tydliga retoriska och pedagogiska knep som gör henne uppenbart pedagogisk. Men det är precis vad hon är. Hon är lugn. Hon tar många konstpauser och låter oss tänka, ställa frågor och förstå utan att en enda gång hetsa igenom något. Dessutom förklarar hon på en mer grundläggande nivå och verkar aldrig ta som självklart att vi kan avancerade saker utan arbetar sig uppåt i sina förklaringar så man får hela den där bredden som så många gånger missas. Hon är vettig och ger oss raster och tid att läsa hemma när det behövs. Detta kan ses som självklarheter men är något andra avdelningsplaceringar är nästintill värdelösa på! Hur, med en fullt fungerande hjärna, kan man tro att man kan gå 8-17 på avdelningar, ha jour på kvällen och ändå hinna läsa i boken? Nog för att neurologer sysslar mycket med hjärnan men det känns ju tragiskt att bara de lärt sig använda sina egna jämfört med andra kirurger, ortopeder och medicinare. I alla fall, förutom allt jag sagt tidigare så är Nina helt enkelt också grymt trevlig och kunnig. Jag, och med stor säkerhet resten i gruppen, älskar Nina!

Och jag har verkligen fått en väldigt positiv inställning till neurologi! Vi får hoppas det här håller i sig.

Kommentarer
Postat av: Godfather

Hej Långe man

Neurokirurgi med "närkontakt" visades på SVT1 den 12/1-09 i programmet "Den Engelske Läkaren": Under 15 år har den framstående hjärnkirurgen Henry Marsh vistats i Ukraina för att hjälpa hundratals människor som annars skulle varit dödsdömda.

Programmet ges min varma rekommendation och kan kanske ge er en del att tänka på för framtiden. Finns kanske på SVT Play för senare titt?

Ha dé

2009-01-26 @ 12:42:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0