Akelius suger, big time!

När jag och min flickvän först flyttade in i Akelius nybyggda studentlägenheter på Nordanväg i Lund var vi allmänt nöjda. Lägenheterna var väldigt fina och vi upplevde inga större problem. Med tiden så är förvisso lägenheterna fortfarande väldigt fina men man har hört av mer och mer från Akelius själva - vilka oftast har varit mindre trevligt.

Störst problem har vi sett vid andrahandsuthyrningen. Som student är andrahandsuthyrning lika vanligt som hyrning så detta är ett måste att det fungerar bra. Första sommaren hyrde både jag och Therese ut och det gick lätt som en plätt. Andra sommaren skulle jag hyra ut men då var det plötsligt en ny (otrevlig) hyresansvarig, låt oss kalla henne Suzanne, som hade nya rutiner och plötsligt krävde giltiga skäl för att få hyra ut, behövde en halv evighets tid på sig att ordna allt (första gången åkte vi in och fick påskrivet i princip dagarna innan uthyrning) samt ville ha referenser för andrahandshyresgästen.

Giltigt skäl att hyra ut över sommaren?! Är inte "att spara 12 000:- i sommarhyror när man ändå inte kommer bo i Lund" ett gilitigt skäl längre? Som tur var så skulle jag då till Japan på utbytesstudier och det godtogs som ett giltigt skäl men det krävdes ändå intyg från skolan i Japan och Sverige samt flygbiljetter för att bevisa detta...

Så har vi då kommit till det tredje året med Akelius. Therese vill åka iväg på utbytesstudier till Australien under terminen och plötsligt är det tvärstopp från Akelius. "Vi godtar ej icke-studenter samt vi hyr inte alls ut under sommaren längre" var årets visa. Och detta kläcker de ur sig efter att Therese redan haft kontakt med dem samt skrivit kontrakt med sin hyresgäst.

Hur kan man bara komma på något så korkat? Att aldrig mer få hyra ut över sommaren?! Det här lägenheterna är alltså enbart för studenter och hur många studenter vill stanna i Lund på sommaren? Hur många studenter har råd att betala den facila hyran på 3900:- i månaden över 3 månaders sommarlov? Känns måttligt kul att jobba under sommaren för att sedan dra av 12 000 på lönen för att Akelius har hittat på en ny trevlig regel. Och att inte få hyra ut till icke-studenter? Det har vi gjort varenda sommare tidigare. Alla de fyra hyresgäster som jag, Therese och Thereses bror hyrt ut till under den tiden vi bott här har varit icke-studenter. För vilken student vill hyra en lägenhet under sommaren då det inte pågår några studier? Och vad gör det för skillnad när det fortfarande är jag, som är student, som är den primära hyresgästen. Det är mitt namn som står på pappret, det är jag som betalar om något går sönder och det är jag som egentligen bor här. Om jag behöver hyra ut min lägenhet under några månader så är det väl skit samma om det är en student eller inte?

Jag kommer nog skriva mer om framtida planer vad det gäller mitt och Thereses boende senare. Men vi både kommer anstränga oss för att bli av med dessa lägenheter så snabbt som möjligt samt svära en ed på att aldrig hyra från Akelius igen.

Förutom dessa problem med andrahandsuthyrning har även Akelius höjt hyran både direkt (och detta utan någon varningstid vilket jag förstår måste vara 3 månader) samt genom att nergradera vårt internet utan att sänka hyran. Dessutom har de "förbättrat tillgängligheten" genom att flytta kontoret i Lund till Malmö men behålla samma usla telefontider (9-12). Way to go Akelius!

Kommentarer
Postat av: Godfather

Hej Långe Man

Gör som farsan o jag, på 70-talet, revolution:

"Upp till kamp emot kvalen Sista striden det är, ty Internationalen åt alla lycka bär......Puh!"

Även om Ni inte just är de trälar man tänkte på då!

Ha dé

2009-01-29 @ 19:48:58
Postat av: Patrick Andersson

Det är precis vad vi ska göra gudfader! Vi får se hur långt vi tar det, men Therese säger i alla fall upp sin lägenhet inom kort och så flyttar hon in till mig. Vi bor i och för sig fortfarande i deras bostad men åtminstone bara i en. Några sura samtal ska de nog få höra också. ;)



Kram och ha det gott!

2009-01-29 @ 20:06:46
URL: http://padachan.blogg.se/
Postat av: Godfather

Hej Långe Man

Hur går det med "Guitar Hero" o resten, medans Ni är i samma lägenhet? Pass opp! Livet är långt, även om det går i en (satans) farlig fart efter passeringen av de 30! Hygge er!

Ha dé

2009-01-29 @ 20:21:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0