Street Fighter IV

Äntligen har Street Fighter 4 släppts till PS3 och Xbox360 och jag la vantarna på mitt förhandsbokade exemplar redan på releasedagen. Fick dessutom en ganska fin t-shirt med Chun-Li som bonus för att man förhandsbokade. Som ännu mer plus bytade jag in ("blev av med") de två värdelösa spelen som ingick vid mitt playstation 3-köp för längesen och fick då Street Fighter 4 för 199:-. Nice price.



Men till det viktiga. Street Fighter 4 är inget annat än rosat i alla recensioner som berömmer spelet för sin fantastiska grafik, spelkontroll och spelmekanik. Spelet är som alla önskat - ett Street Fighter 2 i rejält uppfräschad förpackning med extra allt. Och det är bra! Ruskigt bra!

Jag är själv inget fan av fightingspel som lägger ner den extrema tid och möda som krävs för att bemästra ett sådant, men jag tycker ändå alltid det är roligt att ta en match både mot kompisar eller mot datorn. Det är något mysigt över att börja sätta sig in i en karaktär, försöka lära sig dess attacker och sedan ge sig ut i världen för att pröva sin nytränade styrka.

I mitt fall har det hittills mest resulterat i ett antal svordomar och allmän frustation över hur överdrivet bra datorn är. Jag är återigen inget proffs på fightingspel, men jag förväntar mig ändå kunna spela igenom arcade mode en gång på "normal" utan för många försök. Men när det visar sig vara praktiskt taget omöjligt och jag sänker svårighetsnivån till easy och ändå inte klarar det och blir tvungen att sänka till very easy börjar det kännas lite löjligt. Uppenbarligen är spelet justerat och balanserat av personer som är riktigt bra på Street Fighter och om jag som ändå har spelat en hel del fightingspel genom livet har dessa problem kan jag bara tänka mig hur någon har det som är helt ny. Men har åtminstone klarat spelet på easy nu med två karaktärer och jag jobbat mig vidare mot medium.

Street Fighter 4 är ett grymt välgjort spel och hittills tycker jag det är nästintill perfekt. Det kommer bli en given hit när man har kompisar på besök, men även i sin ensamhet fungerar spelet mycket bra. Tycker man inte det är så roligt att möta datorstyrda motståndare finns internetläget som fungerar riktigt bra och snabbt och smärtfritt kopplar upp en mot en annan användare någonstans i världen.

Let the fight begin!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0