Psykiatri

Psykiatridelen av terminen har sparkat igång och därmed lämnar jag det underbara neurologiblocket bakom mig och gräver ner mig i depressioner och ångestattacker. Än så länge verkar allt bra och det ska bli skönt att äntligen få lite känsla för begrepp som ångest, schizofreni, melankoli och liknande.

Kursledningen har redan matat oss med några bra föreläsningar, så man kan stå lite på benen ute på avdelningen, men kurslitteraturen (Psyk. för min del) är minst sagt flummig och kommer nog inte bli läst mer än en gång.

I en värld som psykiatrins förväntade jag mig att allt skulle vara flumflum, men tvärtom är här det första området där i princip varje diagnos har exakta fasta diagnoskriterier (t.ex. för depression ska patienten ha 4 av följande symptom varav nummer 1 eller 2 måste vara med) att gå efter. Däremot kan jag tänka mig att det är mindre lätt (och därför mer flum) att väl ha en patienten framför sig och få fram exakt de symptomen som krävs för en diagnos. Men det får framtiden bevisa eller motbevisa.

Däremot ska man inte ha några läkarkläder på sig längre på avdelningar och liknande. Känns väldigt konstigt då man i princip vuxit fast i sina kläder och har dem lika mycket för att patienten ska kunna identifiera en som att man själv ska kunna identifiera sig. Bäst att bära namnskylt så att man blir utsläpt sen. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0