Psykisk sjukdom - en sjukdom som allt annat

Under min placering hittills på psykosavdelningen på S:t Lars har jag mött en hel del spännande patienter som fått mig att fundera över hur det måste vara att vara just "psykiskt sjuk".

Få områden inom sjukvården är så stigmatiserade som psykiatrin. Att få diagnosen för en psykiatrisk sjukdom är en hemsk stämpel. Ett märke för livet. Och därför är psykiatrin behäftat med starka restriktioner på patientsekretess. Men varför? Varför är det så hemskt att vara psykiskt sjuk? Egentligen borde det inte vara värre än att få beskedet att man har diabetes, eller en hjärtinfarkt eller lunginflammation. Nej, att få beskedet att man har en psykiatrisk sjukdom vänder upp och ner på livet för väldigt många. Det måste ha och göra med att vårat allra innersta drabbas. Det som definerar vem vi "är". Vårt "psyke".

De känns konstigt och lite bryskt att använda termen "psykiskt sjuka". Men jag tycker inte det är fel - för det är precis vad det är, en "sjukdom" precis som så mycket annat. Att använda termer som "bipolaritet", "affektiva förändringar" eller "kognitivt sviktande" är möjligtvis en mask att gömma sig bakom men ändrar fortfarande inte hur folk tänker när de får reda på att det är en "psykisk sjukdom". Om folk istället börjar inse att psykiatriska åkommor är sjukdomar som allt annat tror jag att en förståelse kan börja växa fram för de många som redan lider av sin psykiska sjukdom och inte borde behöva lida över att "andra kan få reda på det".

För det är en sjukdom och det finns behandlingar. Ofta bra behandlingar. Många blir helt återställda precis som man kan bli efter en lunginflammation, andra får lite restsymptom som de som haft en hjärtinfarkt medans vissa aldrig blir friska precis som en diabetiker.Sjukvården har kommit långt och behandlingarna är oftast både effektiva och skonsamma. El-kramps-behandling (felaktigt känt som "elchocksbehandling") är idag en mycket bra behandling som räddar tusentals patienter från djup depression och psykoser, neuroleptika botar schizofrena patienter, antidepressiva tar miljontals människor ur mörkret och samtalsterapi får många att komma ur sina negativa tankesätt.

Jag försöker verkligen inte bagatalisera psykisk sjukdom. Det finns många psykiska sjukdomar som är hemska och besvärliga att leva med, om man ens överlever dem. Men det är stor skillnad på sjukvården idag och för 20 år sedan inom psykiatrin. Filmer som "A beautiful mind" och "Shine" ger en bild av psykvården som den var förr och det är den bilden folk har kvar, den jag själv hade innan jag började min placering här. Men det är något som måste ändras på. Tycker jag i alla fall.



Bild: MR-bild över hjärnan och dess intilliggande strukturer. Det kanske är lättare att se psykiatriska sjukdomar som alla andra sjukdomar när man tänker på att hjärnan är ett "organ" precis som hjärtat eller njurarna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0