Gallupundersökning

Igår var både jag och Therese med i varsin Gallupundersökning. Egentligen är det Therese som blivit uppringd och tillfrågad om hon ville vara med, men då de igår ringde och sa att de hade fått ett avhopp och undrade om Therese kände någon annan som kunde tänkas ställa upp så fick jag också möjligheten.

Själv hade jag ingen aning om vad en Gallupundersökning var, men det är visst en opinionsundersökning som SIFO håller i som är till för att se vad folk tycker och tänker om samhället idag och vad man förväntar sig. Det är en undersökning av modellen större och innebär att en person kommer hem till personen som ska bli intervjuad och gör undersökningen ansikte till ansikte (de gör så nu i alla fall, för var det nog över telefonen). Undersökningen tar mellan 45 och 60 minuter.

Jag var smått nervös då jag antog att det skulle handla till stor del om politik - vilket knappast kan kallas för min starka sida. Att jag mångdubblat min politiska kunskap på sistone säger i princip ingenting faktiskt. I vilket fall som så visade sig just den här gången vara en undersökning om vad man tycker och tänker om EU, inte minst om Europaparlamentet.

Jag kände mig lite lost på en del frågor men de flesta var ändå mer allmäna som vilka tre områden man tycker EU bör lägga kraft inom framöver samt hur man tycker att Sverige påverkats inom olika områden efter inträde i EU. EU-delen tog upp större delen av undersökningen men det fanns även några mindre delar som handlade om klimatfrågan samt en som handlade om miljöfarliga kemikalier. Här gick det lättare att svara på frågorna (jag har åtminstone lite koll på sådant jämfört med EU) och många var intressanta som om man tycker att klimatfrågan är överdrivet hypat (självklart inte formulerat så i undersökningen) och om man själv bidrar till att minska utsläppen av koldioxid. Tja, jag är stuck i Lund, åker nästan bara tåg och källsorterar så om jag inte ska börja äta koldioxid och omvandla det till syre så gör jag nog så mycket jag kan just nu. Även om jag tror att frågan faktiskt är rätt överdriven.

Det var roligt att få vara med i undersökningen och jag tackar Tessy som gjorde det möjligt! Låt inte chansen gå till spillo om ni någonsin blir förfrågade.

Kommentarer
Postat av: Tessy

Vassegod! Men överdriven är frågan inte!

2009-02-14 @ 13:24:42
URL: http://padachan.blogg.se/
Postat av: Patrick Andersson

Tack så mycket! Jo, du har rätt den är nog inte så överdriven. Fick för mig att det var mer forskning som talade emot, men verkar faktiskt inte finnas så mycket nu när jag kollar lite djupare.



Tack för inputen sweets! <3

2009-02-14 @ 20:52:08
URL: http://padachan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0