Jag skelar

Mitt under gårdagens ögon-examination bad jag läkaren testa om jag skelade något. Varför ber man dem kontrollera detta? Jo, dagen innan hade Therese nämligen fått reda på hur man kontrollerade detta och när hon gjorde det på mig så föll testet ut en aning positivt. Värt att notera här är att "positivt" inom medicin i princip aldrig betyder något "positivt" för patienten utan helt enkelt menar att testet man gör visar det den är att avsedd att göra, oavsett om det är något bra eller dåligt för patienten. T.ex. vill man alltså inte ha ett positivt HIV-test då det betyder att man har HIV.

Men tillbaka till skelningen. Jag bad i alla fall läkaren testa detta och även hon fick det till en aning positivt. Man gör testet i två delar varav det första visar om man skelar i vila vilket jag inte gjorde (testet var alltså negativt, vilket var positivt för mig). Det andra testar dock ögonen ett och ett när man fokuserar på ett föremål och då visade det att jag faktiskt skelar. Det är inget man ser när man tittar på mig, men jag har själv märkt att jag har lite jobbigt att fokusera på saker nära mig och att jag då får dubbelseende.


Så skelar lite gör jag alltså. Men jag hade nog aldrig upptäckt det om jag inte själv läst medicin, och egentligen inte heller om inte Therese läst medicin. Det bevisar väl också lite att den som söker han finner. :)


Bild: Illustration på vad som händer med synen när ögonen skelar och som förklarar varför man ser suddigt. De två ögonen är inte perfekt inställda när de tittar på texten ovanför (de olika fälten skulle gått ihop i ändarna) och hjärnan ser därför två texter och resultatet blir en suddig bild.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0