Del-examination på ÖNH och Ögon avklarad!

Idag var det examination på praktiska moment inom ÖNH (öron, näsa, hals) och ögon. Detta inbegriper att själv kunna undersöka en patient i öron, näsa, hals och ögon, kunna vilka olika undersökningar man kan använda för att vidare undersöka ögon samt anatomi som är relevant för de olika organen. Det är inte en egentligen "examination" som en tentamen eller liknande, utan ett mindre förhör som ska vara som ett "körkort" för att få komma ut och undersöka patienter under de fortsatta 4½ veckorna på ÖNH och ögon.

Jag har inte ens nämnt denna examinationen tidigare i bloggen då det har varit så stressade dagar på sistone. Men idag är det pluggfritt efter skolan och dags att ta igen sig och ladda batterierna.

Examinationen börjar med öron, näsa och hals
I alla fall. Morgonen började med ÖNH-examination där vi delades in i tre grupper: en grupp som skulle undersöka, en som blev låtsaspatienter åt de som undersöker samt en sista grupp som framme vid tavlan skulle rita upp och förklara om anatomin som är relevant för undersökaren. Jag började i anatomigruppen och tillbringade tillsammans med tre klasskompisar en kvart med att rita upp ett öra och en trumhinna och sätta pilar till olika relevanta strukturer. Detta var mycket slappare än jag tänkt mig att det skulle bli då vi fyra vid tavlan fritt fick samtala och hjälpa varandra med ritandet och de olika strukturerna.

Efter det tog jag plats som undersökare och undersökte min klasskompis Eriks mun med både fingrar (och handskar så klart...) och tungspatlar samt tittade ner i halsen med en liten spegel. Undertiden man gör detta går examinatorn lugnt runt och ser till att vi sköter oss. Ingen en-i-taget-examination där man skämmer ut sig om man gör fel här inte. Även det slappt alltså.

Sista rundan byttes jag och Erik om att undersöka varandras ansikte och titta upp i näsan inifrån svalget (oh yes, det går) samt titta varandra i näsan. Efter det var det klart och alla var godkända och kände sig mycket bättre till mods.


Bild: Anatomisk överblick på örat och dess strukturer. (Bild hämtad från www.uh.se)

Vidare till ögon-examinationen
Efter en välbehövd lunch där man frenetiskt utbytt kunskaper med gruppen som haft ögon-examinationen på förmiddagen begav jag mig till ögonhuset där examinationen startade med ett teoretiskt förhör om olika undersökningar och anatomiska strukturer. Här var det en-i-taget-utfrågning med möjlighet att göra bort sig men det gick bra för mig och man fick bara en fråga var.

Det sista innan examinationen var avklarad var praktisk ögonundersökning. I förväg hade jag och tre andra i klassen fått våra ögonbottnar fotograferade (mer info om ögonbottnar i ett senare blogginlägg förhoppningsvis) vilka sedan sattes upp som foton att beskåda. Uppgiften var nu att titta in i en fotograferad persons öga och säga vilken av de fyra ögonbottnarna som tillhör honom/henne. Detta var riktigt roligt och ett härligt annorlunda sätt att examineras på. Tillslut fick vi visa att vi kunde hantera ett ögonmikroskop genom att titta in i varandras ögon och ögonbotten samt rensa lite skräp från ett fejk-öga under mikroskopets insyn. Sen var det klart!

Det var det som man säger. "Körkortet" är klart och förhoppningsvis kommer det inte vara så omöjligt att utföra en lämplig undersökning på en patient under de kommande veckorna. Spännande ska det bli i alla fall.


Bild: Och så en liten överblick på ögats anatomi. (Bild från www.certech.lth.se)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0