Börja säkerhetskopiera allihopa!

Igår kväll råkade jag ut för en väldigt otrevlig överraskning - men ena hårddisk syntes inte längre i datorn. Den var alltså "fysiskt" kvar så klart, men gick inte på några sätt att komma åt. Efter mycket slit med Datorhanteraren så gav jag upp och skrev ett foruminlägg på Eforum.idg.se.

Idag hade jag fått två svar varav det första fick mig att i kommandotolken använda kommandot "diskpart". Det var väldigt nära och hittade min söndriga partition men lyckades aldrig åter ge den en enhetsbeteckning. Det andra alternativet jag testade var dock programmet TestDisk som trots sitt lite krångliga gränssnitt inom någon minut hade återställt min hårddisk och jag kunde åter pusta ut.

Händelser som dessa får en verkligen att inse hur skört systemet är. Krashar min hårddisk försvinner alla mina digitalkamerabilder och -filmer. Alla mina anteckningar och dokument som jag skrivit ihop under min tid på läkarprogrammet och som jag absolut har tänkt ha kvar under mitt fortsatta verksamma liv. All musik som jag sparat ihop, gett ordentliga namn samt tilldelat albumomslag. Allt hade varit borta!

Då jag lyckligtvis insett detta tidigare har jag redan en säkerhetskopia. Ett underbart program som heter Memeo Autobackup ligger alltid igång i bakgrunden och säkerhetskopierar allt jag gör i realtid. Riktigt smidigt faktiskt. Så om jag inte hade kunnat rädda min hårddisk denna gång så hade jag haft en backup på det viktigaste (bilder och dokument). Men det är ändå mycket annat som hade gått förlorat. Och hade jag inte haft backupen kunde allt gått förlorat.

Så alla ni som tror att er dator är odödlig, ointaglig borg - börja säkerhetskopiera! Visst är det effektivare att lära sig först när det väl drabbar en. Men ack så tråkigt det skulle vara, så varför inte för en gångs skull ligga steget före.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0