Ännu en tenta till minnes

Jag lägger ner pennan för sista gången. Slänger en utmattat blick på högen av papper framför mig och häver mig upp och går med bestämda steg fram emot katedern. Tre papper fyllda med A, B, C, D eller E som noga visar mina svar från tentan. Legitimation? "Behövs inte, jag känner igen dig" säger läraren och ler. Jag går tillbaka till min bänk, samlar ihop pennor, papper och tilltugg, tar min väska och går ut. Ut i solen. Bort från allt...

Det är något alldeles speciellt med att gå ut från en så stor tenta. Veckor av slit och plugg som slutligen utkristalliserats i 5 ynka timmar då "de små grå" får jobba frenetiskt för att försöka frambringa all kunskap som sitter någonstans djupt bakom pannbenet. Och sen är allt plötsligt slut. Allt bara rinner av en. All stress, alla måsten är borta och kvar finns en pirrighet så olikt den som fanns precis innan tentan. Den här pirrigheten innebär motsatsen, frihet. Men samtidigt en upprymdhet över att allt är slut och det starka behovet att behöva ventilera alla ens funderingar och åsikter över tentan.

"Vad skrev du där? Borde det inte varit D på fråga 5? Va tusan ska vi kunna relativa självmordsfrekvenssiffror för?! Måste de alltid lägga de värsta frågorna i början så man blir helt matt?"



Men nu är allt det över. Det var faktiskt en bra tenta, bortsett från några knäppa frågor. Vill dock, som vanligt, påpeka att de ofta dock frågar om väldigt detaljerade och inte sällan ovidkommande saker. Visst är det saker som man kanske kan och har hört - men ofta finns det så många fler relevanta frågor som aldrig får se tentamorgonens ljus. Vilket är synd. Stor eloge till T9 som har en tentagenomgång efter tentan där vi elever får reda på svaren på alla frågorna samt får argumentera varför vissa frågor inte alls borde få finnas med eller fler svarsalternativ borde vara rätt. Underbart! Dessutom slipper man sitta på nålar i en vecka för att vänta på resultatet då man kan rätta sin tenta där direkt. Men det återstår dock att se vilka frågor som beslutas strykas eller ändras vilket i så fall kan inbringa lite fler rätt. :)

Det känns därför också skönt att redan kunna säga att jag är godkänd och kan fortsätta vidare till nästa termin efter sommaren. Dessutom kräver mitt sommarjobb som underläkare i psykiatri att denna terminen är godkänd så det har varit lite extra press.

Nu framför mig ligger 4 underbart lediga dagar med Valborgsfirande och flytt tills nästa kurs startar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0