Stressig dag på kirurgakuten...för vissa

En hyfsat kass dag på kirurgakuten faktiskt. Mer än 7 timmar och inte en enda patient som jag fick ta hand om. Anledningen var paradoxalt nog att det var väldigt många patienter idag (!) vilket innebar att det fanns många prio 2 som ledde till att alla prio 3 fick sitta och vänta i väntrummet. Som läkarstudenter får vi inte ta hand om prio 2 (som är de "medelallvarliga" patienterna) själva och eftersom det strömmade in prio 2:or så fick alla prio 3:or (de mindre allvarliga) snällt vänta. Så när större delen av personalen springer runt i vilt kaos sitter jag och försöker få tiden att gå genom att plugga på i läkarböckerna. Så konstigt det kan bli ibland.

Men dagen var inte helt värdelös för det. Det var några stycken spännande traumapatienter (olyckor) bland annat en ridolycka och en dubbelsidig spontanpneumothorax (lungan faller ihop på grund av läckage). Spontanpneumothorax är inte helt ovanligt hos unga, långa, smala män. Men dubbelsidig sådan tillhör nog inte de vanligare.

Måste bara ge creds till Eric Dryver för att han är en sådan fantastisk mentor på akuten. Trots den överhopande mängden patienter så kallar _han_ upprepade gånger in mig och Eric för att hålla små miniföreläsningar för oss. Han är noga med att ta med en till patienterna och låter en få göra alla möjliga småsysslor kring hans patienter. Det förgyllde min kväll på akuten idag i alla fall!

Då startar nästa pass om 7 timmar alltså... *gaaah!* Men jag har redan bestämt mig för att inte komma allt för tidigt imorgon. Först är det morgonmöte ändå som jag klarar mig utan. Dessutom är morgnarna ganska händelselösa då de flesta patienter brukar komma med "11-bussen" som de kallar det på akuten. Så vill ni någon gång till akuten - åk på morgonen. ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0