Min första operation (som operatör)

Har igår och idag befunnit mig på Bröstmottagningen samt Naevusmottagningen (naevus = födelsemärke) vilket varit en väldigt trevlig placering. Höjdpunkten var dock passet på Naevusmottagningen där jag för första gången fick operera en patient. Visst var det bara en så trivial sak som ett födelsemärke men det är en tillräckligt stor operation och massor med saker som ska hållas reda på och göras rätt. Dessutom är det ofta en kosmetisk fråga så man måste vara väldigt försiktig.

Patienten jag opererade ville ta bort ett födelsemärke. Innan mig hade mina två kurskamrater redan fått göra varsin borttagning av födelsemärke. Detta passade mig perfekt då jag fått gott om tid att lära mig hur det skulle göras när läkaren gick igenom med dem. Dessutom blev det lite mer av ett prov eftersom läkaren gav mindre och mindre assistering efterhand som vi lärde oss.

Operationen gick till så att jag först markerar hur man ska skära. I det här fallet var det en upphöjd, rund hudförändring. Att bara skära ett runt sår går dock inte då det inte läker fint alls. Därför får man skära lite ovalt som formen på ett öga med förändringen som man vill ta bort som irisen i mitten. Innan dess bedövar jag runt om hudförändringen (min första injektion för den delen också tror jag!) och sen är det dags att sterilklä sig. Eftersom det inte är en stor operation behövs inga kirurgrockar, men likväl handskar påtagna på sterilt vis. Sen tvättar jag runt förändringen och lägger över operationsduk.

Dags för snittet! Skalpellen sätts ihop och jag skär min "ögonform" kring förändringen. Sedan lyfter jag med pincetten så jag kommer till och skära loss hela hudbiten och slutresultatet ska bli som formen av en hallonbåt. När det är färdigt är det dags att sy igen och tillskillnad mot vad vi egentligen ska kunna sy så fick jag sy med intrakutana stygn denna gången. Intrakutant innebär att man syr "i huden" och kommer aldrig igenom hudytan. Därför kommer tråden aldrig synas när man väl är färdig och tråden består av ett material som löses upp av sig själv efter en viss tid. Intrakutant är dock ganska knepigt och sy men resultatet blev väldigt bra. Dock tog läkaren över lite onödigt mycket där.

Läkaren är väldigt bra som handledare. Hon är bestämd, hård och tvekar inte en sekund för att säga exakt vartenda litet fel man gör. Men samtidigt lär man sig vad man gör fel och man är innerst inne glad att få höra det nu och har möjlighet att lära sig rätt från början. Men det är ingen dans på rosor att få kritik, än mindre inför patienten som ligger där och förväntar sig att allt går rätt till. Men patienterna som kommer till naevusmottagningen är beredda på att det är kandidater där som gör det och läkaren som assisterar oss har som mål att resultatet inte ska bli en skvätt sämre än om en färdig läkare själv hade gjort det. Och det är ju bra!

Synd att det är studenter på naevusmottagningen varje vecka annars hade jag kunnat tänka mig att sticka dit någon dag när man har tid. Det var väldigt roligt att få så mycket ansvar och känna att man gör allt själv och ändå ha assistens hela tiden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0