Kirurgi i Landskrona är kul

Är måndag-torsdag denna veckan placerad i Landskrona på kirurgavdelningen. Börjar så klart med att komma för sent, lite på grund av för sen buss men framför allt på grund av dåligt val av buss (jag orkade inte gå upp tidigare med andra ord).

Ingen tog hårt på det i alla fall och hela dagen där visar sig faktiskt bli riktigt bra! Kirurgen som har hand om oss är hur snäll som helst. Dagens operationer var enbart bråck-operationer vilka är cirka en timme långa. Lagom och bra för de stackars benen. Vi var lite väl många studenter men fick ändå testa på att vara assistenter (sterilklä sig och hjälpa kirurgen). Det är något speciellt häftigt över att tvätta sig sjukligt noga, gå med händerna i vädret in i operationssalen, ha en sköterska som hjälper en på med operationskläderna och håller fram handskarna åt en.

Även om det bara var bråckoperationer idag så hade vi ändå turen att få ett ljumskbråck, ett epigastriebråck och ett ärrbråck. Det var även en hemorrojd-operation på eftermiddagen men läkaren tyckte inte den var så intressant så vi fick sluta vid 12:30. Inte helt fel det heller.

Jag ser verkligen fram emot morgondagen i Landskrona och nu ska jag sätta mig och plugga på alla bråck-möjligheter tills huvudet snurrar av transversusmuskulaturer, aponeuroser och inguinalligament.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0