Kirurgakuten 16:00-23:30

Första kliniska veckan (första veckan bestod enbart av föreläsningar, och med "klinisk" betyder det att man är ute bland patienter i princip) är jag placerad på kirurgakuten. Här ska jag gå tillsammans med min klasskompis Eric i fyra dagar och våra två första dagar avnjuter vi kvällspassen på 16-23.

Det känns skumt på måndag morgon. Att gå upp, äta frukost och sen har man cirka 6 timmar tills skolan börjar. Jag gillar skarpt det här med nattpassen. Tycker det är jättemysigt att vara på sjukhuset på natten då det är lugnt och skönt där och lite...ja..."mysigt" att vara där när det är så lite folk där. Och sen kan man bara sova när man kommer hem så går man upp lagom tills folk slutar jobba/gå i skolan och så. Men kvällspassen ligger på precis den tiden då alla andra är hemma och vill/kan umgås. Så kvällspass blir nog inget jag satsar på i framtiden precis. Men det är i och för sig roligt då det kommer väldigt mycket patienter under den tiden.

Akuten är alltid spännande. Det är hands on där man själv får ta hand om patienter och intervjua dem (ta "anamnes"), undersöka, skriva journal och remisser till röntgen och liknande. Man känner sig liksom lite närmare en riktig läkare. Samtidigt är det faktiskt inte alls så stressigt som "akuten" låter som. I alla fall inte för en student. ;) När man väl har hand om en patient är det faktiskt ruskigt mycket väntetid. Man måste vänta på provsvar, på röntgenundersökningar, på röntgensvar och så. Så det är verkligen segt att vara på akuten som patient, det vet jag. Men det är inte mycket läkarna kan göra åt då många praktiska saker tar tid.

Sen kommer nästa sak som gör att det tar ännu längre tid och det är att läkarna måste ha hand om flera patienter vilket gör att det är svårt att göra varje patient till lags. Prioriteringar är ett måste på akuten och patienter med allvarligare problem är helt enkelt högre prioriterade och de med lägre får vänta. Testa bara att komma in som en "prio 1" (t.ex. bilolycka, hjärtstillestånd och annat direkt livshotande) då står istället läkarna och väntar på dig i dörren och du är klar redan innan en "vanlig patient" får komma till sjuksköterskan i luckan vid akutingången. Jag tvivlar ändå på att någon av er vill byta. Eller?

Idag var det dock lite trögt på akuten. Det var inte många patienter när jag kom dit och de flesta som kom in var prio 2:or som är ganska allvarliga och vi studenter inte får ta hand om själv. Så mycket springa efter läkaren och mycket tid vid böckerna blev kontentan. Hade dock två väldigt bra läkare som hade hand om mig, Gudmundur och Eric Dryver (den sista en smärre legend på akuten för sin entusiasm och skicklighet). Jag hade hand om en patient men blev tvungen att överrapportera den till slut ändå då Eric inte hann med den då han hade fullt upp med de andra.

Prata med patienten och diktera fungerade förvånandsvärt bra. Det börjar sitta ganska fint. Men istället så är allting lite nytt med kirurg-tänket och man känner sig inte lika hemma bland de olika möjliga sjukdomar och diagnoser som finns att välja mellan.

Klockan är på tok för mycket just nu. Lite svårt när man vänder på dygnet så här. Ska hoppa i sängs direkt i alla fall så man är beredd inför morgondagen. Då är det nämligen 16-23 med den stora skillnaden att jag börjar 8 dagen efter... det blir ingen dans på rosor kan jag tänka mig.

God natt!

Kommentarer
Postat av: Godfather

Hej Grabben

Välkommen till verkligheten, väntan o begränsat ansvarstagande! Noterar att du drar nytta av dygnats flesta timmar, njut av det då du är "ung". Vi äldre får hålla oss till 8tim sömn.

Ha dé

2008-09-09 @ 08:29:01
Postat av: Patrick Andersson

8 timmars sömn i din ålder får väl räknas som en lyxförmån gudfadern. ;) Du vet väl att gamlingar behöver sova mindre och mindre.



Men självklart låter man inte dygnets timmar gå till spillo. Och med tanke på bokhögen du lämnade till pappa sist så tvivlar jag på att du gör det heller.

2008-09-09 @ 12:29:47
URL: http://padachan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0