Helsingborg = Landsort?

Denna veckan har jag placering på sjukhus på landsort och har då sökt till Helsingborg. Hur nu Helsingborg kan vara en landsort när det är mycket större än Lund kan man ju fråga sig?

Måste passa på att uppmärksamma de två roliga gatorna runt sjukhusområdet, "hörselgången" och "synvinkeln". ;)



Dagen börjar smidigt med att vi visas till våra omklädningsrum och jag precis när jag ska gå in ser att det står "kvinnor" på dörren. Vi är fyra studenter i Helsinborg denna veckan, från både Malmö och Lund och det visar sig att "M" som stod på 2 av de fyra kuverten med papper och nycklar inte alls stod för Malmö utan för Män. Logiskt eller hur? Allt löste sig i alla fall och sekreteraren sprang och hämtade rätt nyckel till mig.

Trots att vi är fyra studenter så är vi uppdelade så vi inte går alls med varandra vilket är rena lyxen jämfört med Lund där man är van vid att "slåss" en tre-fyra stycken per läkare. Min placering idag var på KAVA hela dagen. KAVA står för Kirurgisk akutvårdsavdelning och är avdelningen där patienter med kirurgiska åkommor läggs in då de är för sjuka för att ligga på en "vanlig" vårdavdelning. Akutvårdsavdelningarna har mer personal och mer tillgänglig övervakningsutrustning. Nästa steg är att ligga på IVA, Intensivvårdsavdelningen, där all möjlig övervakning konstant uppassning finns.

Förmiddagen hade läkaren jag gick med gastroskopi och jag följde med honom och tittade på när han gastroskoperade. Vid gastroskopi kör man ner en lång slang i halsen med en kamera längst fram så man kan se om man har några problem i matstrupen, magsäcken och början av tunntarmen.

När det var dags för lunch var jag uppe och vände i personalmatsalen men det tar alltid emot att äta "skolmat" till ganska dyrt pris så jag slängde på mig kläderna och tog mig ner till Kyoto Sushi istället. Här bjöds det som vanligt på underbart god sushi. De måste expanderat också då det plötsligt är fyra stycken som jobbade där, jämfört med de vanliga två/tre. Men jag måste faktiskt säga att nyöppnade "Zen" i Lund är ännu bättre. De har faktiskt den bästa sushin jag smakat hittills, i Sverige. ;) Även om misosoppan på Kyoto Sushi slår Zen så är sushibitarna godare på Zen.

Men vidare till sjukhuset. När jag kommer tillbaka och ringer upp min handledare säger han att det inte finns något spännande på avdelningen på eftermiddagen (no shit?) och jag föreslår snabbt att jag kan gå till kirurgakuten istället. Akuten är ett av de roligaste ställena på sjukhuset i min mening. Där är alltid att göra (nåja, om ni läst mina tidigare inlägg så kan man ha oflyt även på akuten, men framför allt för att man är student), man träffar patienten för första gången och har alltså ett "färskt" problem, det är en hel del action när det gäller och en del slapp när det är som vanligt. Akutläkare är en specialité som jag verkligen kan tänka mig i framtiden. Vi får väl se!

Jag hann att ta en egen patient som jag skötte i princip allt på och följde även med Farhad, akutläkaren, på en av hans patienter. Denna lilla roliga dialog utspelade sig då där patienten säger:

- Jag har jobbat på *********. Du vet väl var det ligger?
- Nä, jag är från Stockholm faktiskt.
- Jaha? Ja, men du kanske är duktig ändå.
(*av sekretess skriver jag ej arbetsplatsens namn)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0