Dansmatta - en fröjd för kropp och själ

Jag har länge velat ha en riktig dansmatta i metall. Och på sistone har jag varit väldigt aktiv och letat annonser och plöjt forum för mer information. Slutligen hittade jag en villig säljare som bodde i Stockholm och som gärna sålde vidare sin matta (modell TX-6000) till mig.

Vad är en dansmatta?
För er som aldrig sett eller testat på en dansmatta kan det låta ganska knäppt. Jo, det är nog rätt knäppt egentligen, men galet kul också! Idéen är lika simpel som den är rolig. På skärmen kommer pilar flygande från botten av skärmen och uppåt. När en pil (vänster, höger, upp eller ner) når toppen av skärmen ska man trycka på motsvarande knapp (vänster, höger, upp eller ner). Med en handkontroll eller ett tangentbord hade detta snabbt blivit trist. Men när handkontrollen istället består av en stor matta som du står på, med fyra pilar i de önskade riktningarna blir det en helt annan utmaning. Man måste vara snabb på att både läsa av pilarna på skärmen samt flytta sina fötter till motsvarande pil. En god taktkänsla hjälper också då pilarna följer rytmen från olika musikstycken som får det hela att kännas mer som en "dans". Dans är kanske inte rätt ord egentligen för jag hade då aldrig dragit fram några "dance moves" från dansmattan när man går ut på nattklubben, men musiken ger spelet en mening och man dras lätt med.


Bild: Min nya dansmatta i metall (modell TX-6000). Baktill ses "bar:en" som jag pratar om i texten nedan. Hmm, svårt att tro att jag faktiskt hängt upp 80% av mina sladdar "under" skrivbordet så de inte syns - de finns några stycken där.

Okej det verkar kul, men varför en i metall?
Så vad är då en dansmatta i metall bra för? Först hade jag en dansmatta i plast. Även om den fyller sin funktion (samt är billig!) så glider den runt på golvet så snabbt man försöker dansa. Så pass mycket så man blir tvungen att tejpa fast den med silvertejp faktiskt. Dessutom är den inte lika känslig och skrynklar gärna ihop sig vilket kan ge en hel del huvudvärk när man försöker koncentrera sig på musiken och istället får försöka sparka mattan på plats.

Med en dansmatta i metall finns inte dessa problem längre. Vi pratar alltså om en en gånger en meters metallklump på 25 kilo. Den ligger inte bara stadigt på marken, den varken glider eller skrynklar ihop sig. (Det senare hade varit imponerande faktiskt...) Dessutom får man med vad man kallar för en "bar" till en metallmatta. En bar är ett räcke av metall placerat bakom sig som man kan luta sig mot för att få balans. Detta är inte lika roligt som att dansa utan bar, men dock ett måste när man kommer upp i svårighetsgrad på styckena och man börjar inse att man hade behövt vara nästan viktlös för att inte ramla omkull när man försöker flytta fötterna i rask takt mellan pilarna.

Road trip till Halmstad
Så hur får man 25 kilo dansmatta från Stockholm till Lund? Det får man knappt faktiskt. Bussgods finns men hamnar i så fall i  Malmö och den är inte vidare smidigt att ta på tåget och än mindre hem till lägenheten från stationen. Men lyckligtvis skulle ägaren ner till Halmstad på tisdagen och frågade om inte det kunde underlätta. Tack vare mina fantastiska kompisar, Lage, David och Victor, som självmant erbjöd sig att köra mig hela vägen till Halmstad och tillbaka, fick jag min matta till Lund. Det blev en riktig road trip med mycket snack, mycket köra och så mycket som två McDonalds-besök på vägen.

Väl hemma har jag haft lite väl lite dansmattetid hittills, men har ändå hunnit prova på så pass att jag är supernöjd med mitt köp. Den är stabil, fungerar felfritt och ger mig både underhållning och motion i ett paket. Och finns det något bättre sätt att få motion på än med något som man tycker är grymt roligt? :)


Bild: En svettig mig i full färd med att försöka kordinera mina ögon och ben till att se och följa pilarna som rasar fram på skärmen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0