Bypassoperation i raketfart

Har nu under två dagar varit på thoraxkirurgen (thorax = bröstkorg och innehåller organ som lungorna, hjärta, stora kroppspulsådern "aorta" och sköldkörteln) där jag varit med på hjärtoperationer. Första dagen gick vi med perfusionisterna (väldigt rolig titel då det låter som "perfektionisterna") medan jag idag skulle assistera.

Perfusionisterna har hand om hjärt-lungmaskinen som är den maskin som tar hand om att leda runt blodet i kroppen när man stänger av hjärtat. För att kunna operera i hjärtat måste man ofta stänga av hjärtat så det inte slår samt inte innehåller en massa blod och då använder man en hjärt-öungmaskin som tar över cirkulationen av blod samt syresätter blodet.

Idag skulle jag varit assistent, men på grund av platsbrist så fick jag inte plats att assistera och stod istället bredvid. Detta är egentligen inget större minus då man ser bättre från det stället där jag stod och man slipper vara sterilklädd och stå i en statisk position i fyra timmar. Kirurgen opererade snabbt men väldigt skickligt. Vi hade schemalagt att det kunde ta till klockan 14 men patienten var ihopsydd och färdig 10:20 och jag fick därför en välbehövd ledig eftermiddag.

Hjärtkirurgi är riktigt pilligt men spännande att se på. Operationen idag var en klassisk bypassoperation där man tar kärl från vaden (vena saphena magna) samt en artär från bröstkorgen (vänster arteria mammaria interna) och syr fast på hjärtat och på så vis kringgår de kärlen som blivit dåliga på hjärtat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0