Att veta vad man ska läsa, eller inte...

Bara för att man kommer in på läkarutbildningen så vet man så klart inte vad exakt man ska kunna varje termin. Därför förlitar man sig blint på något som heter "kursmål" och som varje kurs berättar vad vi ska lära oss och slutligen också tenteras på. Även om tidigare terminers kursmål ofta varit så kassa och flummiga att man ändå inte har en aning om vad man ska läsa så är det rejält mycket bättre än att inte ha några alls, som nu.

Jag har nu två veckor kvar på min nio veckors långa kirurgiplacering och har inte haft en aning om vad jag ska läsa. Kursledningen har bara sagt att de är på väg (hur har tidigare terminer klarat sig?) och sen inte brytt sig om våran oro. Hur man ska kunna tenteras på en kurs när de inte sagt vad de vill man ska kunna känns rätt absurt. Det kan ju inte vara meningen att jag nu under min kommande ortopedi-placering ska behöva läsa kirurgi för att kursledningen inte orkat ta tag i att skriva ner kursmålen. Både jag och min kompis Richard mailade samtidigt till kursledningen utan någon större framgång till svar på dessa frågor.

Idag kom de dock äntligen och en ganska stor tröst är att de faktiskt är bra skrivna. Några av de bättre kursmålen under utbildningen faktiskt - men ganska värdelöst eftersom de kom så sent. Jaja, man har i alla fall två veckor på sig att plugga efter dom. Så jag borde kanske sätta igång med det istället för att skriva det här?...

För er som skulle vilja se hur kursmål kan se ut under läkarutbildningen har en länk här:
http://www.med.lu.se/content/download/30157/209927/file/M%C3%A5lbeskrivning%20Kirurgi.pdf

I kursmålen finns en hel del, för ej medicinstuderandes, konstiga ord. Så en del av texten kan nog vara svår att förstå. Bara fråga om det är något ord ni gärna vill få reda på vad det betyder!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0