En kaka _kan_ bli misslyckad

Jag om min kompis Holm hade bokat in kakbakningskväll igår. Vi åkte efter badmintonen i Helsingborg in till Lund och drog fram två kakböcker för att hitta en värdig kandidat att bakas. Efter mycket bläddrande och dreglande i böckerna bestämde vi oss för en präktig maräng-chokladtårta. Receptet verkade inte särskilt komplicerat. En bra bit över kladdkaka i och för sig men vi ville slå på stort så vi begav oss iväg och köpte ingredienser.

Väl hemma började marängbaket och inte förrän vi stod och vispade ägg och socker ser vi att marängerna ska bakas på 5 separata plåtar! Vem tusan har fem stycken ugnsplåtar hemma? Och inte nog med det. De skulle sättas in i ugnen på "lägsta möjliga temperatur" med ugnsluckan på glänt i 6 timmar eller över natten... Okej man borde läsa recepten innan man kastar sig in i baket absolut, men jag har gjort maränger flera gånger innan och det har inte tagit några 6 timmar i ugnen. De tar väl närmare 6 minuter att göra vanliga maränger.

Vi improviserade och tog högre temperatur och kortare tid vilket resulterade i att marängen inte blev helt färdig i botten och satt stenhårt fast i bakplåtspappret efteråt. Great.

Som om det inte vore nog så började vi med chokladsåsen och läste oss fram till att även den ska svalna i kylen över natten! Vad kan det rimligen tillföra en chokladsås att spendera natten i kylen? I vilket fall som så lyckades vi här inte åstadkomma någon smet som receptet ville ha utan det blev en rinnig historia. Detta försökte vi rädda med lite vispad grädde och kakao. Behöver jag ens nämna att det inte gick så bra det heller...

Resultatet blev i alla fall väldigt roligt och Holm namngav kakan som "en kaka med god potential att bli bättre". För den kunde uppenbarligen inte bli sämre. Och trots att Holm, varje gång vi improviserade något, sa att en kaka inte kan bli misslyckad så har vi nog här ändå lyckats. Lyckats att göra en kaka misslyckad.

Nu ska jag dock inte vara för hård mot den lilla kakan. Holm åt upp halva kakan nästan direkt och Therese åt upp i alla fall hälften av den biten vi sparade åt henne. Dessutom åt hennes bror upp den sista halvan utan att knorra. Bara jag som faktiskt vägrade äta upp den biten jag hade. :)


Bild: Vår kaka, och bilden på hur den "skulle" sett ut. Slående likhet, eller hur? ;)

Kommentarer
Postat av: Godfather

Hej Långe Man

Ja det syns att du inte brås på farsan iaf!

Kul o se lite "syskonkärlek" i ditt tidigare inlägg.

Ha dé

2008-11-24 @ 12:29:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0