Blogg på 11 125 meters höjd!

Detta inlägg skriver jag på 11 125 meters höjd en liten bit söder om Siberien. Nu har jag flugit i nästan 8 timmar och bara ca 3 timmar återstår till planet tar mark på Narita airport i Japan. Tyvärr finns dock inget internet tillgängligt så bloggen läggs inte upp förrän jag kommit fram och hittat något Wifi-nät.

 

 

Bild: En underbar utsikt från mitt fönster på flygplanet. Jag älskar att flyga!

 

Syrrans pojkvän Patrick (fint namn!) har varit grymt snäll och lånat mig en bärbar dator att ha med under resan. Verkligen en life saver då jag behöver den både för kommunikation med omvärlden samt plugg då jag packat den med alla anteckningar från tidigare terminer samt en uppsjö med olika anatomiatlaser och andra nyttiga pdf-filer.

 

Även denna dag har varit ganska hektisk. Min hyresgäst ringde mig 5 minuter efter jag gick upp i morse och sa att han kommer en timme tidigare och nu är 10 minuter från min lägenhet. Tur man är lite flexibel. :) Det var dock väldigt bra då vi slapp stressa vid överlämnande av lägenheten och jag han i god tid till bussen.

 

Föräldrarna var så gulliga och ville följa med till Kastrup idag så billigaste resan för oss alla blev att jag tog tåget till Helsingborg och vi sedan tog bilen över med färjan och körde till Kastrup. Innan dess tog vi och Therese en sista måltid inne på Harrys i Helsingborg. Det blev ett tårdrypande farväl från min lilla Therese. Jag kommer sakna henne så mycket. Det har inte gått många dagar sedan jag och Therese blev tillsammans för lite mer än 3 år sedan som vi inte antingen setts eller hörts av. Eftersom Japan använder sig av ett annat mobilnätsband så fungerar inte många europeiska mobiler  där och jag blir därför förpassad till mail, MSN, Skype och denna blogg för att hålla kontakt med alla nära och kära under en månads tid.

 

Inchekningen för resan gjorde jag via internet, på SAS hemsida. Tyvärr så fick jag inte platsen i emergency row som jag skrev om i förra inlägget då alla dessa redan var bokade. Damn... Men i alla fall – internet-incheckning var väldigt smidigt! När jag kom till Kastrup så gick jag bara till en ledig självbetjäningsmaskin som skrev ut mitt boardingkort och klisterlapp till min resväska. Sen begav jag mig till en ”bagage dropp” (med avsevärt mindre köer än andra inchekningsstationer) där min väska vägdes och skickades iväg. Sedan var det bara att ta farväl av mina föräldrar (vet inte hur jag skulle klarat Kastrup psykiskt utan deras hjälp då jag aldrig har flugit själv förrut – Tack!) och påbörja vandringen (en lång jäkla sådan) till min Gate.

 

Flygningen har varit exemplarisk. I love SAS! En liten TV-skärm finns på varje stolsrygg försedd med en 10 olika filmer (såg själv Pingpongkingen och Enemy of the States), en uppsjö av olika musikkanaler, några tråkiga spel (komplett med handkontroll och allt) och möjligheten att se karta var man är, flyginformation och kameror som sitter fram till och under flygplanet.

 

Maten var även den riktigt god faktisk! Första gången jag ätit köttbullar och potatismos med ätpinnar dock. :D Dessutom går flygpersonalen konstant runt och passar upp med vatten, te, kaffe, läsk, juice, små godisbitar och mackor. Allt helt gratis.

 
Bild: Köttbullar och potatismos med ätpinnar - väldigt nytänkande!

Men flyg är alltid flyg. Man sitter inklämd på en halv kvadratmeter med ömmande bak och trötta ben. Förutom filmerna har jag försökt underhålla mig med mitt DS och en Level-tidning som Therese köpte åt mig. Skumt nog så verkade hela planet plötsligt bestämma sig för att det var sovdags och drog ner alla fönster. Inte långt därefter släcktes även belysningen i planet. Allt detta trots att klockan då var ca 19:00 på kvällen och det är konstant dagsljus utanför. Själv är jag såklart grymt pigg och kommer få ett helsike när jag anländer till Japan och klockan ”för mig” är 3 på natten medan den där är 10 på morgonen och en helt ny dag är redo att ta vid. Har försökt vila lite men sova i flygplan är verkligen inte min cup of tea.

 

Ska se om jag kan spela lite Civilization IV på datorn så att tiden ska gå lite. Batteriet kommer dock inte hålla så länge så det blir kanske inte så mycket av det egentligen. :p


Kommentarer
Postat av: Martin Nilsson

Tjo putte! hoppas du har det jättebra, skall försöka följa din blogg under min resa, riktigt bra att du har fixat en! kram hörs <3

2008-06-29 @ 11:44:37
Postat av: lage

tjoff-tjoff!

2008-06-29 @ 21:02:01
URL: http://www.nsjl.net/blog

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0