Svettigt värre...

Jag har juh helt glömt att nämna det men det första som slog mig när jag tog steget ut från terminalen på Narita flygplats var hur jäkla varmt det var i Japan! Eller egentligen är det nog inte så att det är så mycket ”varmare” i luften i Japan, utan det är istället en mycket, mycket högre luftfuktighet här som man inte skojar bort.

 

Det är verkligen svårt att förklara hur illa det egentligen är. Bästa liknelsen är väl att man är ute och springer och sen kommer hem igen lite lagom genomsvettig. Kläderna sitter klistrade på kroppen och håret ligger lite kladdigt jobbigt på pannan och det känns som att man är insmord med olja. Så är det konstant i Japan. Med de få undantagen då du hittar ett ställe med bra luftkonditionering. Och lägg märke till ”bra” för det finns luftkonditionering över hela Japan men vissa är så värdelösa så de säkert alstrar mer värme av att vara igång än de egentligen lyckas kyla...

 

Nu för tiden så har jag aldrig en tröja eller jacka på mig, oavsett om det är 12 på dagen eller 12 på natten. Enda skillnaden är att jag svettas som en gris på dagen och svettas som en människa på natten. :P Det är som sagt inget man skojar bort. Vad jag ”hört” så ska det vara något vi utläningar vänjer oss av med efter ett tag, men i princip hela min klass ligger utslagna och viftar med fläktar och sina tröjor under dagens pass på sjukhuset. Ett av de mest frekventa orden i klassen är just "atsuiiiiii!" (atsui = varmt)

 

Jag har dock hittat luftkonditionering på mitt rum!!! Efter 4 dagars konstant svettande så länge jag var hemma så frågade tillslut jag hur man fick den stora vita klumpen i mitt rum att inte blåsa varmluft varje gång jag försökte sätta igång den. Det var juh helt enkelt så lätt som att hålla inne en knapp med två obegripliga tecken på och sen klicka på en annan knapp med lite fler obegripliga tecken på. Katshing! Jag fattar inte hur jag kunde missa det.


Kommentarer
Postat av: Tessy

Haha! Att du missade det!! :-D Aj loov jo!!!

2008-07-03 @ 16:28:16
Postat av: Ronny

Padaaaaa!



Man vänjer sig :-P Även om jag tror att ni har det lite varmare där än här...



Just nu är det monsunperiod här :-P



Luftkonditionering på rummet! LYX!

2008-07-04 @ 06:41:33
URL: http://www.nsjl.net/blog

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0