Sjuk i Japan...

Har tyvärr råkat på en förkylning här i Japan och mår just nu inte helt toppen.

Är hyfsat hundra på att det var gårdagens operation där jag stod i 3 timmar i ett svinkallt operationsrum och tittade på. Det var nog första gången jag frös på riktigt i Japan. Kirurgerna står juh med sina operationsrockar, mitt i lampskenet och arbetar för fullt så självklart är dom mycket varmare. Och jag förstår att man inte vill vara svettig när man ska operera så airconditionen där är superb. Men stackars mig i min silkestunna sjukhus-scrub led rejält.

När jag vaknade upp imorse gjorde det ruskigt ont när jag svalde och det kändes som en klump i halsen. Desutom vill min näsa inte sluta rinna. Och detta sista är ett problem i Japan för här anses det nämligen väldigt oförskämt att snyta sig offentligt. Inte helt lätt att fixa det under operationen. Smita ut ur operationsrummet eller in i en hörna, trixa av sig munskydd, snyta sig ljudlöst och sen få på sig masken igen.

Men läkarna var förstående när det väl "fattade" att jag var sjuk - vilket de först verkade göra vid 15:30-tiden. Men då sa kirurgen till mig att gå hem och krya på mig och så fick jag ett nummer jag kan ringa imorrn om jag inte ska komma till sjukhuset. Och det tror jag inte jag ska. Har fortfarande inte blivit någon förbättring och näsan rinner på värre och värre.

Ska försöka sova ordentligt i alla fall. Sömn är bästa medicinen mot en liten förkylning (eller i alla fall enda :P). Och jag har tackat nej till femton olika förslag på "mediciner" mot förkylning här i Japan. Jag vet inte vad det är dom vill ge mig men jag vet juh ändå att det inte finns något som hjälper mot virus mer än att vänta ut dom. Så imorrn hoppas jag i alla fall det blir lite bättre.

God natt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0