Japaner åker hiss!

Japanerna har lite speciella saker för sig när dom åker hiss. Jag vet inte riktigt om det är att dom inte "har" rörelsedetektorer mellan hissdörrarna som känner av när någon är mitt i dörröppningen men varje gång man går in i en hiss så står någon och håller inne "håll dörren öppen"-knappen. Om ingen är i hissen så går alltid den som är först in i hisse och börjar hålla inne denna knapp om fler ska på. Ibland börjar de till och med att hålla inne knappen utanför hissen (upp- eller nerpilen) när dörrarna öppnas för att sedan snabbt ta sig in och börja hålla inne knappen inuti hissen.

På motsvarande sätt så trycker dom alltid på en "stänga dörren"-knapp så snabbt alla är inne. Inte för sällan till och med när den siste "nästan" kommit in i hissen så att dörren slår igen perfekt bakom dem. Och det är inte så att dörren inte stängs automatiskt. Det tar bara en 5 sekunder som i Sverige innan dörren börjar stänga sig men folk fullkomligt kastar sig på knappen. En gång stod jag närmst knapparna men då jag inte kan läsa japanska tecken så vågar jag mig inte på knapparna. Då går personen bakom mig runt mig och ska trycka på knappen. Men dörrarna börjar stängas av sig själv innan hon han fram så det fungerade inte riktigt. :)

Det låter kanske inte så jättespännande allt det här men det är fascinerande att verkligen ALLA gör det. Det finns alltid en person i hissen som tar på sig det stora ansvaret. Och det handlar som sagt inte bara om att trycka. Utan man ska göra det snabbt som bara är möjligt. Men det är klart. 8-10 sådana knapptryckningar per dag så sparar man minst 20-30 sekunder den dagen. ;)

Kommentarer
Postat av: Tessy

Haha! Skitkul ju! Det är nästan sa ei ma ga pa do! :-D

2008-07-01 @ 19:43:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0