Dag 9 - Antikmarknad med Norie-san och Katka

Antikmarknad i Harajuku
Idag ska jag, Katka och Norie-san åka på antikmarknad och rundvandring i Harajuku. Seiichiro-san kör oss till tågstationen och sen tar vi två tåg för att nå fram till Harajuku.

På marknaden i Harajuku säljs allt mellan himmel och jord. Från gamla solfjädrar och kimonor till leksaker och iMac:ar (?). Men framför allt är det gamla, antika saker som står längs gatan där marknaden hålls. Det mesta är rätt slitet (är det antikt så är det juh antikt) men vissa fina saker som sölfjädrar, kimonos och tekannor hade varit fina att köpa - men jag får tänka på maxlasten på flyget hem...


Bild: Norie-san på marknaden i Harajuku.

Efter marknaden besöker vi ett konstmuseum med utställning av tavlor målade av kända japanska konstnärer från 1700- och 1800-talet. Många är väldigt fina med avbildade cermonier, tempel och japanska shoguner. Däremot är kvinnorna på bilderna genomgående fula måste jag säga. De ser inte särskilt naturtrogna ut och har konstiga drag som stora näsor och stora fötter - två saker som japaner verkligen inte har.


Bild: Konstmuseum i Harajuku. Fick inte fotografera inuti tyvärr.

Organic food och mer Cosplay
Till lunch äter vi "organic food" som är tillagat med gediget uppodlade grönsaker utan några som helst kemikalier. Många av grödorna odlar restaurangen till och med själv. Det var en buffé och vissa saker var goda medan andra var mindre goda i min smak. Kycklingklubbor med ätpinnar är inget dans på rosor heller ska ni veta. Inte för än jag sneglar åt sidan och ser Norie-san plocka upp den med hjälp av handen vågar jag göra samma sak. Jag som hade kämpat så.

På väg från Harajuku stannar vi till vid Cosplay-området igen då Katka verkligen vill se dom (jag också, jag också!). Idag var det bättre uppslutning men det är nog för varmt för att en hel del folk ska orka ta på sig sina tunga kläder och gå och posera i solen i flera timmar.


Bild: Cosplay-gänget i full fart med att konversera.


Bild: Härlig Cosplay-duo. Jag har faktiskt en bild där jag och Katka poserar tillsammans med dessa men den är på Katkas kamera så laddar upp den lite senare.

Engelsk pub i Shibuja

Eftermiddagen slappade jag hemma hos Shimada och råkade nästan slumra till någon minut mellan bloggandet och japanskapluggandet.

På kvällen beger sig jag, Norie-san och Seiichiro-san in till Shibuja, som ligger precis bredvid Harajuku, för att gå på en engelsk pub. Hur får man idéen att åka på engelsk pub i Japan? Jo, Katka har extrajobb där tre kvällar i veckan och Shimada-familjen har aldrig varit där och hälsat på henne. Så nu är ett perfekt tillfället och vi tar tåget in alla tre. Innan dess han dock fyra jäkla myggor sticka mig utanför Shimada-familjens hus! Gaaaah vad det kliar!

Shibuja är något helt magiskt. En av de mest folktäta områden i Tokyo med mängder av affärer, restauranger och en massa annat konstigt som hör Japan till. Mitt i denna smet hittar vi den lilla engelska puben med en engelsk flagga stolt svajandes utanför. Stämningen är som den ska vara. Mörk träinredning och skum belysning samt två engelskmän som sitter över varsin öl och diskuterar.


Bild: Korning i Shibuja. Attsingen vad mycket folk.

Katka står beredd och tar emot oss och visar oss till ett bord. Shimada-paret beställer varsin öl och jag en cocktail (jag gillar inte öl - jag vet inte hur många som hittills sagt att det är jättekonstigt. Blä på öl juh!). Därefter beställer vi in tre olika rätter: Bönsallad, Fish and chips och Cottage pie. Allt är väldigt gott och det är faktiskt lite skönt att få sätta tänderna i någon så onyttigt som friterad fisk efter alla nyttiga japanska rätter man ätit den senaste veckan. Inte något ont om dom - Jag hade nog gärna kunnat leva sunt om det är så gott. Men jag ska inte ljuga och måste säga att jag tycker om lite onyttig mat också. Det är juh bara så gott med en saftig hamburgare på McDonalds emellanåt!


Bild: Engelska pub-regler. Jätteroligt när Norie-san satt och försökte säga de olika svärorden.

Shimada-paret är för himla roliga och Norie-san började säga att hon är lite full efter att en tredjedel av hennes öl är borta. Det är dom japanska generna. :D Och sant nog så fnittrade hon massor varje gång bordet bakom oss säger något högljutt samt är väldigt rolig hela kvällen.

Vi tar oss ut genom baren och hem igen mätta och belåtna. Bara stackars Katka som ska jobba till klockan 00:00.


Bild: Norie-san och Seiichiro-san försöker fotografera mig på tåget hem men faller själv offer. Mohaha!

Kommentarer
Postat av: Tessy

Men oj så söta dom är, Vackrast!! Ser ju hur gulliga ut som helst! Du har det så bra! Pusspussipusspuss!!

2008-07-07 @ 16:16:04
Postat av: Tessy

Men oj så söta dom är, Vackrast!! Ser ju hur gulliga ut som helst! Du har det så bra! Pusspussipusspuss!!

2008-07-07 @ 16:16:54
Postat av: Victor

Cocktail? vanu? Öl ftw! :P

2008-07-07 @ 23:28:41
Postat av: Pada-chan

Dom är hur söta som helst båda två. Jag är så glad att jag får bo hos dom och att dom tar väl hand om mig. :D



Och öl suger Virre - Cocktail ftw liksom. Snyggare, godare och framför allt coolare...eller ok snyggare och godare i alla fall! :P

2008-07-08 @ 12:19:52
URL: http://padachan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0