Dag 22 - Uppvaknandet och lite fönstershopping

Lördag

Uppvaknandet
Efter att ha satt min mobil på evig snooze sover jag och Hiroaki vidare. Det tar dock inte lång tid innan vi väcks av att hans bror kommer hem klockan 7 på morgonen efter en hel natts karaokesjungande. Det var tur att även han var lite "sliten" där på morgonen för det hade varit lite pinsamt annars att träffa någon för första gången liggandes på en filt i hans vardagsrum.

Även brodern läser till läkare (1:a året) och deras pappa är också läkare. Det är pappan som står för deras fina lägenhet samt deras utbildning och levnadspengar. Precis som för alla andra studenter i Japan. CSN existerar inte här och en våg av "wooooah" sprider sig ofta när jag berättar om summan pengar som vi faktiskt "får" av CSN för att studera. Samt då att utbildningarna är gratis (de flesta i alla fall).

Ändå bakfull?
När jag tillslut pallrar mig upp för gott, någon timme senare, går jag in till Hiroakis dator för att svara på lite mail. Har, tack vare dricka-mycket-vatten-innan-man-lägger-sig-tricket, ingen baksmälla men känner ändå helt plötsligt hur jag börjar vingla när jag sitter och skriver. Det vill liksom inte sluta gunga... Tills jag inser att det är en JORDBÄVNING! Hela skyskrapan står och gungar! Jag rusar ut i storarummet igen där precis Hiroaki tagit sig upp och jag kommenterar att det är en jordbävning varpå han nickar till lite och går iväg för att borsta tänderna. Så uppenbarligen är det här är ingen allvarlig jordbävning, och det är säkert vardagsmat för japanerna ändå. Vi är trots allt långt upp i en skyskrapa så alla rörelser känns väl lite extra. Annars säger dom att dom har cirka en jordbävning i månaden på ett ungefär (som man "känner" antar jag?).


Bild: Utsikt från Hiroakis storarumsfönster som är ett enda stort panoramafönster.

Har dock ett dilemma här. Känner mig inte som världens fräschaste just nu men har inga ombyteskläder med mig. Och vägen hem till Chitose Karasuyama är ganska lång och jag vill ta en sväng på stan innan dess. Så lösningen blir en dusch hos Hiroaki och sen på med de svettiga paltorna igen. Det får vara för idag. Man blir juh ändå svettig när man stiger utanför dörren så. ;)

Ser även på vägen ut från Hiroakis lägenhet att dom har en egen receptionist vid entrén! Herregud vilket lyx-place det är han bor i.

En stund på stan
Tillsammans åker jag och Hiroaki in till stan och träffar Hiro för att gå och luncha. Först tar vi vägarna förbi en spel/animebutik men utbudet där är i princip 90% Gundam (en viss animeserie) så jag hittar inget som intresserar mig där. Första lunchstället vi går till ligger inne på Shinjukustationens övre våningar. Men köerna utanför restaurangerna är flera meter långa och priserna skojar man inte bort så vi går vidare. Tillslut hittar vi en väldigt fin restaurang högt upp i en byggnad där jag för andra gången får den goda rätten med friterad kyckling i vinägersås (tror det heter Karaage med vinägersås men är inte säker). Något jag ska försöka mig på att laga när jag kommer hem till Sverige!


Bild: Friterad kyckling (karaage?) med vinägersås och strimlad vitkål. Serveras med ris och misosoppa.



Bild: Jag och Hiro i restaurangen.

Efter det beger sig Hiroaki hem för att ta tag i sin stundande utbytesresa till Kroatien. Han åker faktiskt samma dag som jag åker tillbaka till Sverige och jag antar att det är en månad han ska vara där. Jag och Hiro går lite rundor på stan och kollar böcker, presenter och kläder innan jag tar tåget hem till Chitose Karasuyama.

Japanskaböcker
Resten av dagen spenderar jag med att umgås lite med Shimada-familjen samt leta japanska pluggböcker på nätet. Hittade efter mycket om och men japanskaboken jag är intresserad av på internet ("Japanese in Mangaland") som jag laddar ner för att se om den är värd att satsa på. Det är inte bara det att jag vill ha en så bra japanskabok som möjligt - utan jag tänker mer och mer på vikten på min packning. En pluggbok är, som många känner till, oftast inte så lättviktig precis. Och har jag bara 20 kg att ta hem - hade nog 18 när jag kom hit eller något - så får man räkna sina inköp noga. :) När jag även sett att boken finns i Sverige till ett väldigt lagom pris funderar jag mer på att köpa den när jag kommer hem istället. Inte så lång tid kvar här ändå att plugga på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0