Dag 21 - Svenskmöte, avslutningsfest och Absolut Vodka

Fredag

Lungoperation
Sista dagen på thoraxkirurgen idag. Har varit rätt få dagar där då jag var sjuk på onsdagen och det inte var några operationer på torsdagen men idag blir det av i alla fall.

Förmiddagen inleds med - ja gissa - en pulmektomi på grund av lungcancer. Men denna gång är det faktiskt lite nytt då det inte blir en "segmentell" pulmektomi utan en "lobär" pulmektomi. ("Lobär" innebär att man plockar bort en hel lunglob. Höger lunga består av tre lunglober: nedre, mellersta och övre, medan vänster lunga bara har två lober: övre och undre. Jämfört med en segmentell pulmektomi så tar alltså en lobär bort en hyfsat stor del av lungkapaciteten. Den är också mer komplicerad då man måste stänga av stora artärer och vener samt bronken som försörjer den lob man ska ta bort.)

Operationen blir därför mycket längre än de segmentella pulmektomierna och speciellt att stänga blodkärlen till lungloben är tidskrävande och tar många försök innan man hittat alla. Så lunch blir det inte förrän framåt 13:30.

Sjukhus-Gyudon
Återigen en snabblunch i sjukhusrestaurangen, denna gång med Gyudon. Efter det är det snabbt tillbaka till operationsrummet för eftermiddagens operation: En bronkiell tumör som ska opereras bort med bronkoskopi. ("Bronker" kallas luftrören efter att luftstrupen (trachea) delat sig i två. Efter delningen bildas de två huvudbronkerna och sen delas de flera gånger till mindre och mindre bronker. "Bronkoskopi" innebär att man går in med en lång slang med en kamera genom luftstrupen, ner i bronkerna. Och i det här fallet tar man även ner saxar och dylikt för att skära bort tumörerna och sen plocka upp dom med tänger.)

Kirurgerna är skickliga med bronkoskopet och allt som allt så är dom fem stycken kirurger som står runt patienten och sköter de olika slangarna, saxarna och andra instrumenten.

Trängsel vid bordet

Har noll koll på hur det är i Sverige men jag blir ständigt förvånad över hur "många" kirurger som närvarar vid varje operation. Oftast är dom i alla fall fyra - där en-två opererar, en hjälper till och den siste mest står och hänger. Dom bytas vid lite då och då men oftast gör den sista kirurgen en massa småarbete som att gå och plocka upp trasor, förbereda instrumenten och bara stå och kommentera. Och då är det inte så att det är oerfarna kirurger som gör själva operationen så att dom behöver en överkirurg som bevakar. Oftast är det den skickligaste kirurgen som gör det stora jobbet. Skumt. :)

Efter operationen tackar jag kirurgerna för veckan som gått, ringer upp Honda och tackar honom och beger mig sedan till studentlobbyn för att svida om.

Svenskar i Japan

Johan, från Sverige, har varit i Japan och rest runt i närmare två månader redan och kommer till Tokyo idag. Jag känner knappt honom alls (träffades på en fest en gång) men Ronny, Lage med flera har sett till att vi lyckats få kontakt med varandra här och sen har vi bestämt att vi ska träffas idag. I väntan på att han ska anlända till Shinjuku beger jag mig ut på stan för att göra Tokyo osäker.

Ja, mest är det nog "jag" som är osäker för jag hittar fortfarande inte så bra här. Oftast är jag ledd av en smärre trupp japanska kompisar så jag glömmer oftast kolla på vägen själv. Men jag hittar i alla fall till "Kinokuniya" (7-våningsbokaffären) där jag letar efter japanska-pluggböcker samt till "Tokyo Hands" som är en gigantisk affär på 8 våningar med allt möjligt. Här köper jag två par hashi (ätpinnar) åt mig själv. Ett par som ihopfällbara, av plast som kommer i ett praktiskt litet förvaringsrör, samt ett par mer traditionella, fina hashi av trä. Plast-historien blir perfekt att ha med i skolan i Sverige då jag slipper mecka med bestick som är jobbiga att ta hem när dom är smutsiga. :)


Bild: Trängsel som vanligt i Shinjuku.


Bild: Kinokuniyas 7:e våning. Våningen helt med utländska böcker.


Bild: Tokyo hands 7:e våning. Den roligaste våningen i min mening då den innehåller allt möjligt roligt som spel, partykläder, konstiga figurer, t-shirtar, solfjädrar och gud vet vad. Tyvärr har jag ingen bättre bild här då det var "fotografering förbjuden" - så fick smussla lite med kameran.


Bild: Blev riktigt glad när jag såg en t-shirt med Mumindalen-tryck. Fanns faktiskt flera sådana här. Många med Lilla My på. Lång väg för en liten serie som Mumindalen att sprida sig till Japan.

Det är även under mina små turer på stan som jag äntligen kommer i kontakt med en iPhone 3G som jag kan få leka ett tag med. (Se tidigare inlägg för detta).

Johan
Äntligen är Johan nästan framme i Shinjuku (20:00) och jag beger mig till stationen för att möta upp honom. Han var inte helt svår att se då han är minst ett huvud (ofta två huvuden) längre än dom flesta japaner. Känns avslappnande att få prata svenska med någon här. Det är en jättebra träning med japanskan och engelskan men man är antingen inte riktigt förstådd eller förstår inte riktigt själv. Så det här är avkoppling för vänster hjärnhalva.

Tillsammans går vi och äter ramen och går på engelsk pub och snackar. Johan läser egentligen Datateknik i Lund men har tagit ett uppehållsår för att läsa japanska. Resan han nu är på är organiserad av Lunds Universitet och han bor i en mindre stad tillsammans med ett gäng andra utbytesstudenter.


Bild: Johan på engelska puben "The Hub".

Avslutningsfest med 5:e-klassarna
När vi väl skiljs åt igen på Shinjukustationen ser jag att Hiroaki försökt ringa mig ett flertal gånger. Jag går precis igenom min gate och ringer upp honom för att höra vad han vill. Idag var sista skoldagen för 5:e-klassarna och dom har just nu en stor avslutningsfest som han gärna vill att jag ska komma till. Ju skriker på i bakgrunden och vill att jag ska komma också så jag går ut genom min gate igen (kostar 130 Yen :p) och beger mig mot OIOI-byggnaden.

Hiroaki möter upp mig på gatan och tar med mig till festen och jisses vad mycket folk det är här. Närmare 60 pers sitter i stort rum med låga långbord fyllda med diverse drycker. Det är just 5:e-klassarna jag umgåtts mycket med i Japan eftersom det är med dom jag haft mina placeringar på sjukhuset och därför känner jag igen flertalet personer som i kör börjar skrika efter mig när jag stiger in. Ju hoppar fram och kramar om mig och trycker ner mig vid närmsta bord. Här sitter redan Chiharu och Kazuyo som jag känner sen innan, samt Kana som jag träffat en gång tidigare (hon var väldigt angelägen om att lära sig bra engelska och bad mig prata med henne en dag i studentlobbyn) och Maki som jag stött på hela veckan då hon varit på samma morgonmöten som jag men har fortfarande inte pratat så mycket med henne.

Flertalet personer kommer skickandes med sina mobiltelefoner och vill utbyta mejladresser samt småprata. Festen här har redan hållit på i närmare 3 timmar så de flesta är rätt berusade - på ett roligt sätt dock. :) Festen är precis på väg att ta slut men innan dess samlas vi alla och tar en jättegruppbild tillsammans. Sen "borde jag" bege mig mot stationen då mitt sista tåg går om cirka 20 minuter men Hiroaki insisterar på att jag ska följa med på "second party". Det är juh inte många dagar kvar i Japan för mig och det här kanske är sista gången jag ser många av studenterna så jag tackar självklart ja och blir erbjuden att istället sova över hemma hos Hiroaki inatt.


Bild: Hiroaki, Maki och jag. (Bild från en annan persons kamera dock så inte så bra kvalité. Har inget bra fotoprogram här på datorn heller så mina röda ögon får sitta kvar tills jag kommer hem och kan ordna till det.)


Bild: Grymt dålig kvalité på den här gruppbilden men inte så mycket att göra åt då det inte var min kamera. Man får i alla fall ett hum om hur många som var där. Från vänster: ...Just kidding. ;) Men jag sitter i alla fall nere till vänster.

Efterfest hos Hiroaki med vodka

Jag, Hiroaki och hans två bästa vänner Maki (tjejen som jag hade träffat flera gånger på sjukhuset under veckan) och Keigo beger oss hem mot Hiroaki för efterfest. Självklart måste man ha förfriskningar för detta så vi beger oss in i en liten kvällsbutik (alkohol säljs i de flesta butiker i Japan jämfört med Sverige) för att bunkra upp. Här blir jag glatt överraskad av att, mitt bland all japansk alkohol, se "Absolut Vodka". Jag säger till Hiroaki att den är svensk varpå han direkt packar ner den i korgen och säger "nothing to discuss". (Jag tror de ångrar sig senare dock - som tidigare nämnt så är juh inte japaner jättetåliga när det gäller alkohol. ^^)

När vi tillslut anländer till Hiroakis lägenhet blir jag minst sagt grymt imponerad. Han bor alltså i en nybyggd, typ 30-våningsskyskrapa på 13:e våningen. Ingången består av två stora glasdörrar som öppnas med en elektronisk bricka och säkerhetskod. Allt är toppmodernt och en stor designfåtölj står i foajén och välkomnar en. Dörren till hans lägenhet öppnas även den via en elektronisk bricka och allt i lägenheten är futuristiskt. Skulle inte förvåna mig om hans lägenhet är lyxigare än Hilton-hotellet som ligger i Tokyo. Det enda som drar ner intrycket lite är Hiroakis och hans brors (dom delar lägenhet) städning, eller vad man nu kallar det. Hiroaki ber hundra gånger om ursäkt för varenda klädhög vi går förbi och säger att han inte hade planerat något besök för dagen. :) Äsch, det är juh en dubbel ungkarlslya så vad förväntar man sig. Den är ändå grymt snygg!


Bild: Här kommer ett gäng bilder med alldeles för höga ISO-tal men det är tyvärr väldigt mörkt ute. Här är i alla fall Hiroakis lägenhet. Lagom hög.


Bild: Ingången till huset. Till vänster syns kontrollpanelen för bricka och kod.


Bild: Foajén i huset.



Bild: Ja, ok inte världens mest spännande sak att ta en bild på. Men det är den mest högteknologiska dörren jag någonsin sett till en vanlig lägenhet. Upplåsning med elektronisk bricka även här.

Anime med shots

Gänget korkar upp vodkaflaskan och blandar 50/50 med cider . Jag tycker faktiskt det smakar liteväl svagt men resten av gänget sitter och vrider sig och gör konstiga grimaser samtidigt som dom klagar på att det är jättestarkt. Dåligt virke i dom. Conny hade skämts över dom om han varit med. ;) I sann svensk anda inleder jag en typisk drinklek med temat "anime med shots". Jag har såklart redan slått på TV:n för att leta efter anime (som jag hört oftast bara går väldigt sent på natten i Japan - konstigt jag som hade tänkt mig att det gick dygnet runt här) och lyckades hitta två olika serier. Vi väljer en med en bläckfisk och bestämmer oss för att det är "shot på bläckfisken". Bläckfisken visar sig dock vara ett ganska stående inslag i serien så tempot på drickandet blir högt.

Under tiden diskuterar vi allt möjligt om japansk och svensk kultur och skillnaderna där emellan. Både Maki och Keigo är väldigt trevliga och lätta att prata med. Dessutom har de plockat med sig mängder av "japanska snacks" att ha till drickandet. Bläckfisk-snacket luktar dock exakt som hundmat och smakar nog inte långt därifrån (har aldrig provat hundmat så kan inte riktigt jämföra) men riskakorna, fläskbitarna och ost/fisk-pinnarna (ja, lite skum blandning) är helt klart ätbart.


Bild: Hiroaki, Keigo och Maki med dom äckliga bläckfisk-snacksen som luktade hundmat.


Bild: Det finns alltså kvalitétsdricka även i Japan visar Maki stolt upp.


Bild: Keigo, Maki och jag skålar vidare.


Bild: Anime med shots - underbart!

Ett antal bläckfisk-scener senare så spenderar dock Hiroaki en avsevärd del av tiden inne på toan och Keigo stupar i Hiroakis säng under tiden. Hiroaki drar fram två filtar åt sig själv och mig att ligga på ute i storarummet och Maki tar en filt för att lägga sig på golvet inne i Hiroakis rum. Själv positionerar jag mig vid vattenkranen och börjar förebygga baksmällan genom att häva i mig kopiösa mängder vatten (vilket som vanligt fungerar toppen). Sedan lägger jag mig tillrätta bredvid Hiroaki som pendlar mellan att småsova på sin filt till att flyga upp och rusa in på toa. Stackarn. :( Vi sover i alla fall hyfsat gott tills mitt alarm går igång klockan 06:30 på morgonen. Hade visst glömt att stänga av det...


Bild: Vet inte om Hiroaki sett den här bilden ännu? Han var i alla fall väldigt söt när han låg som en liten boll i sin filt och sov. Bortsett från att han då fick springa upp med jämna mellanrum för att besöka toaletten. Nåja, ska vara glad att han gick till toaletten...

Kommentarer
Postat av: Ronny

Men Pada då... Har jag inte sagt åt dig att inte supa ner japanerna? ;-D

2008-07-21 @ 06:10:19
URL: http://www.nsjl.net/blog
Postat av: Godfather

Hej Långe Man

Men herregud pojk, dricker du absolut i Japan. Är det det som kallas kulturutbyte?

Visst e det skönt o se att ungdomen förkovrar sig, på alla plan!

Ha dé

2008-07-21 @ 09:09:16
Postat av: Martin

Go dag, gott att se! <3

2008-07-21 @ 13:18:34
URL: http://getromannen.blogg.se/
Postat av: Pada-chan

Det är för tusan inte lätt att "inte" supa ner dom kan jag säga. Även om Absolut kanske är lite att ta i. ;)



För "dom" så var det ett kulturutbyte i alla fall. Även om jag inte vet om dom kommer ihåg så mycket av just nu? Men det är väl så den sortens utbildning ska gå till Conny? :)

2008-07-21 @ 13:51:22
URL: http://padachan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0