Dag 13 - Operationsrace och ESS-klubben

Lite allmänt om japanska tågresor
Vid det här laget är jag så van vid de dagliga "manin densha" (överfyllda tågen) att jag ser det som en självklarhet. Men visst är det fortfarande roligt när ett tåg fullproppat med människor anländer och man förbereder sig för att torpedera sig in i folkklungan. Har dock varit ganska ok rätt många dagar nu. Det är självklart så mycket folk så man kan stå upp och sova utan att ramla (mycket praktiskt kan jag lova!) men man kan andas utan problem så överdrivet har det inte varit.

Oh! Däremot glömde jag juh att berätta om tisdagens tågresa där jag halvspringer mot tåget och är någon meter ifrån dörren när jag ser den rosa skylten "Women only!". Det var visst en vagn för enbart kvinnor. Jag har hört talas om det innan men inte sett det förrän nu och därför inte riktigt kollat på dörrarna när jag går på tåget. Men det var tur jag gjorde det idag då det nog inte hade setts med blida ögon om jag tryckt mig in i den vagnen. Det är nämligen ett känt fenoment på Japantågen att kvinnor blir tafsade på i den stora folkklungan. Det är juh svårt att sätta dit någon när man står tryckt mot en 5-6 personer samtidigt så den bästa lösningen dom hittat är att ha separata tågvagnar för kvinnor. Detta är dock som sagt första gången jag ser en så jag vet inte hur mycket det används idag eller om "tågtafsandet" fortfarande är ett stort problem.

Operationer och god mat
Väl i skolan är det dags för småoperationer igen. Tre stycken ska hinnas med innan lunch och läkarna sätter igång medan vi studenter masserar upp våra ben inför det förväntade ståendet. Bland operationerna utmärker sig en som extra spännande tycker jag där en patient har ärrvävnad eller något som i alla fall gör att denne inte kan ha full rörlighet i tummen. Man skär då ett litet sicksack-mönster i huden mellan tummen och pekfingret och liksom korsar hudbitarna och syr igen. Detta ändrar hudens spänst-riktning och ger mer rörlighet till tummen. Snabbt, enkelt och coolt.

Till lunch möter jag och Ju upp med Hiroaki och går till en restaurang som serverar typisk "japansk mat". Tyvärr kommer jag inte ihåg vad rätten jag äter heter (om jag ens fick höra det?) men det är i alla fall friterad kyckling och japanska grönsaker med en sorts sötsur sås till. Det var grymt gott och lätt något jag ska hitta igen och äta. Måste bara ta reda på vad det heter - får fråga Hiroaki senare.


Bild: Gruppen försöker komma på vart vi ska äta. Från vänster: Ju, Kazuya och Hiroaki. Kazuya droppar dock av innan vi når fram då hon inte hinner luncha visar det sig.


Bild: I Japanska restauranger är det nästan "alltid" fullt. Därför skriver man sitt namn på en kölista och så plockas man sen in efter hand.


Bild: Ju kunde så klart inte låta bli att skriva "mitt" namn. Gick inte så bra för servitören att uttala det. ^^


Bild: Den goda maten som jag inte vet vad den heter.

Barnavdelningen
På eftermiddagen går jag och Ju med läkaren som jag gick med på brännskadeavdelningen i tisdags. Denna gång är det barnavdelningen som gäller och där tittar vi till ett barn som har fingrar och tår som sitter ihop sedan födseln. Operationen kommer möjligtvis att bli av imorgon och jag ser fram emot att få närvara vid den.

Barnavdelningen i Japan är väldigt mysig med mycket färger och figurer och personalen är duktiga på att ta hand om barn. Själv tycker jag också det är väldigt mysigt att gå in och undersöka det lilla barnet när det ligger där och jollrar sött och skrattar åt en när man gör grimaser. Men jag inser också snabbt varför nog aldrig kommer bli barnläkare när de strax därefter börjar gråta. Jag pallar bara inte med det. :)

Efter barnavdelningen blir vi ombedda att gå till föreläsning. Men själv har jag redan bjudit in mig till ESS-klubbens möte för dagen och det börjar snart så jag ber om dispans. Det tar två läkare som diskuterar ett tag, ringer ett flera minuter långt samtal och sen diskuterar igen innan det är "ok" att jag inte går på den helt japanska halvtimmesföreläsningen. Herregud vad allt är strikt här.

ESS-lektion
Som sagt så har jag själv bjudit in mig till dagens ESS-möte då jag gärna vill se hur de japanska klubbarna fungerar. Dessutom är det ESS-gruppen som till stor del skött om mig här i Japan så det är juh roligt att träffa alla där också. Mötet hålls dock på skolans andra campus som är i en helt annan del av staden och jag får själv försöka ta tåget dit. Men efter ett grundligt sms av Misato, ännu grundligare förklaring av Hirokai och en slutgiltig förtydling av Ju så klarar jag resen ganska galant faktiskt.


Bild: Cool bild på tåget som rusar in på stationen framför resenärerna. Här syns även de moderna "dörrarna" som skyddar så att folk inte ramlar ut på spåret.


Bild: Ännu en finurlig tåglösning, även för icke-japanskatalande, för att se var man är. Grön pil visar nästa station.

Misato möter mig vid stationen och tar mig till campuset och salen där ESS-mötet ska hållas. Trots att klockan redan är 16:45 (tiden då det ska starta) är det nersläkt och tyst i salen. Inte förrän efter några minuter börja eleverna en och en dimpa in. Tillsammans med dem kommer även en av ESS-gruppens "lärare", Martin, som håller i stora delar av undervisningen. Martin verkar vara en trevlig person och är spännande nog född i Tyskland men har levt större delen av sitt liv i antingen England eller Japan. Han pratar därför med en perfekt brittisk accent och riktigt duktig på att förklara saker.

Till dagens ESS-möte har Misato förberett ett litet rollspel tillsammans med Asuka. Eftersom det är tentatider här så blir det inget "jätteseriöst" plugg utan lite mer lek. Temat är "vad skulle du göra om du vann en storvinst" och lektionen börjar med att Martin håller ett väldigt intressant föredrag på engelska om saker man bör tänka på om man vinner en stor summa pengar. Samt berättar lite kort om vad som händer med många personer som vinner (skiljsmässor, tragedier och liknande) och vad en väldigt vis person gjorde när han vann en massa pengar.


Bild: Martin och Misato går igenom reglerna för rollspelet.

Efter det sätter rollspelet igång och Misato delar in klassen i grupp A och B som får låtsaspengar motsvarande 5 miljoner Yen. Dessa ska grupperna sedan spendera hos mig, resebyrån, Asuka, affären, Martin, auktionen, samt Misato, aktier och fonder. Målet är att alla i gruppen ska få precis vad dom vill ha för pengarna och extrasaker som auktions-bjudning och akiteaffärer finns med för att bredda det hela lite. Men huvudpoängen är ändå att allt ska ske på engelska. Martin underhåller sig själv genom att ständigt försöka få nya bud på "kärleksdrycken" som säljs (Misatos idé som hon blir grovt mobbad för), jag säljer resor till Sverige (!) och månen och gruppmedlemmarna tassar omkring och spenderar sina låtsaspengar.


Bild: Grupp A i full gång med att planera sitt spenderande.


Bild: Asuka med sina egentillverkade pengar som används i rollspelet. "The Bank of Misato", haha!

I slutändan hålls en liten genomgång om vad grupperna gjorde för val och vad som är lite rätt och fel. Sen är dagens ESS-möte slut och Martin, som är fotograg egentligen, ger sig iväg för att göra ett "night shoot" men lovar att ta med mig ut på en drink nästa gång. Resten av gruppen samlas för att samtala lite inför deras möjliga framtida utbytesstudier (Misato är lite ansvarig för IFMSA-resor i Japan så hon går igenom allt med dom) och efter det går vi ut för att äta.


Bild: Misato går igenom de olika länderna folk kan resa till för utbytesstudier.


Bild: Under tiden de diskuterar på japanska underhåller jag mig på annat sätt.

Restaurang och hemresa
Vi går till ett simpelt ställe för lite snabb mat. Folk har nog varken tid eller pengar just nu att gå på något flottare då deras tentaperiod börjar nästa vecka med fyra tentor på måndag, onsdag, fredag samt nästa tisdag igen. Men maten är i vilket fall god då jag tar en Tonkatsu med någon sorts "vinsås". (Se tidigare inlägg för "tonkatsu").


Bild: "Husets special": Tonkatsu med vinsås. Mmm!

Efter det beger vi oss hemåt och längs vägen droppar folk av tills det bara är jag och Hama kvar som hjälper mig till min Gate på stationen. Sedan blir det lite Nintendo DS på tåget hem och snart därpå rakt i säng.


Bild: Misato och Hama precis innan Misato ger sig av hemåt och Hama visar mig vägen på stationen.

Kommentarer
Postat av: Tessy

Ja, det kan inte förnekas att det måste vara jättejobbigt att fingrarna och tårna sitter ihop! :P

2008-07-12 @ 00:02:30
URL: http://betw.blogg.se/
Postat av: Pada-chan

Ha, ha, ha, ha! Nu var du rolig va? :P Om fler tycker det är så otydligt så menar jag såklart att fingrar sitter ihop med fingrar och tår sitter ihop med tår. >.< Men tack för förtydlingen.

2008-07-12 @ 02:59:10
URL: http://padachan.blogg.se/
Postat av: Godfather

Hej Långe Man

Så det var inte dina egna tummar du studerade, alla 10?

Skämt åsido, det verkar vara flyt på utbytet. Lycka till med fortsättningen!

Ha dé

2008-07-14 @ 10:13:25
Postat av: Pada-chan

Ännu en lustigkurre. :P Du brås på pappa ändå hör jag. Eller han på dig kanske? Utbytet är väldigt trevligt ja. :)

2008-07-14 @ 16:22:55
URL: http://padachan.blogg.se/
Postat av: Martin Nilsson

Oj da har ju jag och Martin nagot gemensamt forutom namnet! Vi forklarar bada valdigt bra :D



Gott att se att du har det kungligt! <3 miss u (borjar inte du ocksa trottna pa ris imo?)

2008-07-15 @ 13:27:49
URL: http://getromannen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0