Pandemic - Brädspelsrecension

Har sedan länge tänkt skriva ner några recensioner för olika brädspel som jag spelar och tycker om, samt kanske till och med för de jag inte tycker så mycket om. Allt i mån av tid (vilket varit en bristvara än så länge). Här kommer första recensionen och den är på brädspelet "Pandemic". Jag har funderat över på vilka sätt man kan skriva recensioner och testar här med en "frågor och svar"-variant.

Pandemic

Vad är detta?
Pandemic är ett brädspel där alla spelare spelar tillsammans för att bekämpa infektioner som bryter ut överallt på jordens yta. Varje spelare tar sig rollen som en av fem olika specialister: medic, scientist, dispatcher, researcher eller operations expert. Varje person har sina unika egenskaper som alla kan komma till god användning i jakten på botmedlena mot de olika epidemierna. Man kan vara allt från 1 till 4 spelare.


Bild: Framsidan av boxen till Pandemic. (Bild från Boardgamegeek.com)

Vad är målet med spelet?
Målet är att rädda världen mot fyra olika infektioner. Spelarna vinner över spelet när de forskat fram alla fyra botmedlena mot de fyra olika sjukdomarna. Spelet vinner när någon av tre händelser sker: 1. Det sker totalt 8 pandemier (stort utbrott av en sjukdom). 2. En sjukdom har spridit sig alldeles för mycket. 3. Spelarna har tagit slut på alla sina spelkort (med andra ord "tiden har tagit slut").

Vad ingår i spelet?
Spelplanen är en bild över världen med olika städer utmarkerade. En hög med träkuber i olika färger representerar de olika infektionerna och resten av spelet är i stort kortbaserat där spelarna har en egen hög med kort och bakterierna/virusen har en annan hög.


Bild: Pandemic på två spelare. Spelplanen med världskartan. En spelare till vänster (Researcher) och en uppe till höger (Operations expert). Sjukdomarna representeras av kuber i fyra olika färger. (Bild från matchen som jag och Tessy spelade idag faktiskt. Detta var draget precis innan vi vann mot spelet - något vi sällan gör annars.)

Så vad gör man under en spelrunda?
När det blir en spelares tur får denne fyra stycken saker att göra (så kallade "actions"). Dessa kan vara allt från att resa till en ny stad, bota en sjukdom i en stad, bygga en forskningstation eller komma på ett botmedel. För att kunna forska fram ett botmedel måste en och samma spelare samla ihop fem kort av en viss färg (var och en av de fyra infektionerna har varsin färg) och sedan använda upp dessa fem kort på en forskningsstation. Med andra ord spenderar man rundorna med att försöka samla ihop kort, detta gör man både genom att man får dra kort varje runda samt att byta med andra spelare. Allt är dock inte frid och fröjd för infektionerna låter sig inte väntas och är man inte ständigt på vakt och reser runt och botar sjukdomar som bryter ut har man snart en pandemi över sig.

Okej, men samla ihop fem kort av en färg låter ju som en baggis?
Ja, det kan låta lätt. Men det är det verkligen inte. Man ska alltså ha fem kort av samma färg. Men det är även korten som används för att resa till olika länder. Blåa sjukdomar bryter alltid ut i blåa städer och det är med blåa kort som man även åker till blåa städer. Men andra ord, om en blå sjukdom börjar härja rejält vill man samla ihop fem blåa kort och hitta ett botmedel mot sjukdomen men samtidigt behöver man de blåa korten för att resa dit och hålla sjukdomen i schack under tiden. Man får alltså väga risken med att samla på korten och behovet att använda dem för att hålla allt under kontroll. Något som verkligen är genialt gjort och balanserar hela spelet på en knivspets.

Jaha, då låter det lite jobbigare. Men vem spelar "the bad guy" då? Bakterierna och sånt?
Ingen är bakterierna eller virusen. De spelas automatiskt av spelet och varje gång en spelare gjort sin runda på fyra actions måste denne även dra infektionskort som ploppar ut nya infektioner runt om i världen. Dessutom ligger det hemska epidemi-kort i spelarnas korthög och varje gång ett sådant kort dras (vilket de görs kontinuerligt under spelets gång) brakar hela helvetet lös och infektionerna frodas. Detta gör att man aldrig känner att man har riktig "kontroll på läget".


Bild: De fem olika karaktärerna man har att välja mellan samt deras unika egenskaper. Vid första anbilcken verkar deras förmågor kanske inget speciellt, men de är väldigt viktiga under spelets gång och missar man att använda sig av dem står man sällan pall mot epidemierna. (Bild från Boardgamegeek.com)

Men blir det inte ofta för lätt eller för svårt när ena sidan av spelet är helt automaticerad?
Jo, ofta blir det ju så. Det måste vara väldigt svårt för speldesignerna att lyckas balansera spelet så det varken är för svårt eller för lätt. Men Pandemic är det ultimata exemplet på hur man lyckas. Nästan alla matcher slutar med att det är på håret att man antingen vinner eller förlorar, oftast förlorar. Detta ger ett otroligt sug att spela igen. Och då spelet är så snabbspelat - en typisk runda tar cirka 30 minuter - blir det ofta att man spelar många matcher på raken.

Men när alla spelare är tillsammans, får man prata med varandra, visa varandra sina kort och allt sånt?
Alla spelare samarbetar. Men för att det ska kännas som att man är ett verkligen "lag" får man inte visa varandra sina kort. Man får däremot helt öppet berätta vilka kort man har om och om igen men just att man inte får "visa dem" gör spelet väldigt interaktivt. Det är mycket snack och planerande tillsammans.

Men kommer inte den som kan spelet lätt dominera över de som inte kan det lika bra och styra allas spelare som en envåldshärskare?
Detta är absolut möjligt. Därför måste spelare som kan spelet vara trevliga mot nya och, precis som du säger, inte dominera någon. Man spelar för att ha roligt och roligast har andra om de själva får försöka och inse att det inte var en bra idé. Då spelet ändå är snabbspelat lär sig alla ganska snabbt och efter en eller två matcher är alla lika med i att diskutera och planera och då har man som roligast - även den som gärna hade velat styra allt (det är vad jag tror i alla fall).

Men seriöst, fyra olika infektioner, några städer och bara fem olika gubbar spela som. Blir det inte lätt enformigt?
Nej, absolut inte! Variationerna känns tvärtom nästan oändliga. De fem olika karaktärerna man kan välja mellan skiljer stort i sina förmågor och varje gång man parar ihop två personer blir det en unik kombination. Vart infektionerna hamnar är helt slumpmässigt men det riktas alltid in mot specifika områden och därför blir vilka städer man befinner sig i också unikt för varje match. Spelet i sig innehåller inte många komponenter, men de som finns är otroligt snyggt samspelande och spelmekaniken är nästintill felfri.

Och hur ofta vinner spelet jämfört med hur ofta spelarna vinner?

Jag skulle säga att spelet vinner ungefär 80-90 % av matcherna. Det finns även en svårare svårighetsgrad att köra med när man väl bemästrat den normala. Så det här spelet lär hålla ett bra tag framöver.



Bild: Europa faller offer för den blåa epidemin. Undergången är nära. (Bild från Boardgamegeek.com)

Jaha, det här lät ju rätt tufft. Det kanske man borde ta och prova.
Du borde verkligen ge det en chans! Pandemic är ett fantastiskt spel som är lättlärt, lättspelat, snabbt med en bra balans mellan strategi och tur. Dessutom spelar alla tillsammans mot spelet och därför finns ingen ensam förlorare eller vinnare. Man är där tillsammans, man slår sina kloka huvuden ihop och man har riktigt kul!

Betyg: 9/10. Spelet är i princip felfritt. Det är ett perfekt spel som det är och är man ute efter ett samarbetsspel så är Pandemic spelet med stort S. Alla kan spela det och alla "bör" prova det. Jag kan fortfarande tycka att andra spel är roligare än Pandemic - men det helt enkelt för att jag tycker om andra spel mer. Detta är anledning att jag ger spelet en 9 istället för en 10. När jag spelar Pandemic har jag alltid väldigt roligt och kan inte tänka mig hur man skulle kunna göra just detta spel bättre.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0